שיר נוי לוין: כך טיפול קוגניטיבי התנהגותי יעזור לכם דווקא עכשיו

חרדות הן תופעה שממנה סובלים אנשים רבים, מסיבות רבות ומגוונת. שיר נוי לוין, המייסדת והמנהלת של מכון "חיבורים" המתמחה בטיפול בחרדות, משתפת מניסיונה הרב לאחר שנים במערכת הבריאות הציבורית וגם הפרטית בנושא טיפול בחרדות, ובפרט על טיפול CBT והיתרונות שלו לאנשים שסובלים מחרדה.

מהו הטיפול המדובר ולמי הוא מתאים? מה מציע מכון חיבורים למי שזקוק/ה לטיפול? על כך במאמר הבא.

קצת רקע: מהו טיפול CBT?

אנשים רבים מוצאים בתוספי תזונה או בתרופות את הפתרון לחרדות, אך חשוב לדעת כי יש עוד אפשרות: טיפול CBT. מדובר בטיפול ממוקד ובדרך כלל קצר מועד, ומבוסס על שיטה שמאפשרת לזהות את דפוסי החשיבה וההתנהגות שאינם משרתים אותנו באופן פונקציונאלי ולתרגל יחד עם המטפל/ת התבוננות, קבלה ושינוי התנהגותי, במהלך הטיפול ניתן דגש לעבודה עצמאית ותרגול בבית וישנו ערך רב להתמדה במטלות התרגול שניתנות ע"י המטפלים.

טיפול CBT הוא טיפול קוגניטיבי-התנהגותי שנועד לסייע בזיהוי ולעיתים בשינוי החשיבה, כך שניתן יהיה לטפל בקשיים רגשים המושפעים מתפיסות ואופני חשיבה שונים. טיפול כזה מתחיל בזיהוי המוטיבציה והמטרות הטיפוליות, זיהוי הקושי הבסיסי שתורם להעצמה של מחשבות שליליות, אובססיביות ומעוררות חרדה ומתח.

לאחר מכן, מבינים יחד דרכי התייחסות מקדמות יותר למחשבות אלו, מתרגלים קבלה וטכניקות שונות להתמודדות חדשה ויצירתית עם חשיבה חרדתית. לאחר שרמת החרדה פוחתת, נפתחת אפשרות לביצוע שינויים התנהגותיים וחשיפות יחד עם המטפל/ת ולשפר את היכולת להתמודד עם מצבים שבעבר היו מאד מאיימים.

איש צעיר יושב מכונס סובל מדיכאון

הדרך של שיר לוין לטיפול בשיטת CBT

לוין התחילה את דרכה לפני כיותר מ-15 שנה בלימודים אקדמאיים בתחום הפסיכולוגיה ופסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. לאחר הלימודים עבדה כמטפלת בתחום בריאות הנפש במרפאות חוץ בבתי חולים ובמכונים פרטיים המתמחים בטיפול CBT וצברה ניסיון רב בתחום. לאחר מספר שנים בתפקידים מקצועיים אלו, התחילה לסייע למטופלים באופן פרטי באמצעות שיטת CBT.

לוין הבינה כי מדובר בשיטה ממוקדת, פעילה שמועילה מאד לאנשים שמגיעים ברמת מצוקה סימפטומית גבוהה ומאפשרת תהליך קצר שיכול לסייע באופן משמעותי לסובלים מחרדה. המכון הוקם כדי להנגיש ולקדם את הגישה הטיפולית הזו יחד עם מטפלים ומטפלות המקצועיים ביותר בתחום.

מיהו קהל היעד המתאים לטיפול CBT?

"אני חושבת שטיפול CBT יכול להתאים לאלו שיש להם מוטיבציה לטיפול, שמעוניינים בסוג טיפול שמתמקד במטרות ברורות ושינוי התנהגותי. כמעט כל מי שסובל מחרדה, מכל סוג, יכול להתאים לסוג זה של טיפול מכוון שחרדה מתפתחת בעיקר מהימנעות רגשית וחווייתית, והטיפול הקוגניטיבי התנהגותי עוסק בחשיפה", השיבה לנו לוין.

"הטיפול מתאים גם לאנשים שחוו מצבים טראומתיים וסובלים מפוסט טראומה ולאנשים שסובלים ממחלות או מצבים רפואיים שונים שהם המקור לחרדה. מדובר בטיפול שיכול לסייע לטווח רחב של קשיים, כך שכל מי שרוצה לשפר את יכולת הקבלה העצמית שלו, להתמודד אחרת עם התגובות הרגשיות ולהפוך את חייו לטובים ומועילים יותר – מוזמן לנסות את הטיפול. חשוב לדעת שטיפול תרופתי במקרים רבים הוא לא המענה היחיד, וכדאי לעיתים לשלב טיפול יותר מערכתי ומעמיק".

אישה עם גקט אפור נשענת על שתי הידיים הקדמיות בחשש

האם טיפול CBT הוא טיפול מוכח?

טיפול CBT אכן הוכח מחקרית והוא מומלץ כטיפול בחרדות בקרב ארגונים המובילים בתחום בריאות הנפש בארץ ובעולם, כמו הארגון האמריקאי לדיכאון וחרדה.

כמו כן, CBT נלמד באופן קבוע כחלק מההכשרה של פסיכולוגיה קלינית בכל האוניברסיטאות בארץ ובעולם. הטיפול נבדק ונמצא יעיל להפחתה של חרדות, גם בקרב ילדים ובני נוער, ויכול לסייע במגוון רחב של סוגי חרדות.

הוכח כי הטיפול עובד בטווח הזמן הקצר שהוגדר לו, ולכן מדובר בטיפול שפועל במהירות עם התכנות נמוכה של חזרת הסימפטומים, כך שמדובר בתוצאות שישמרו לטווח ארוך.

מתי נכון לעבור מטיפול עצמי לטיפול CBT?

אנשים רבים מתחילים את התהליך בהבנה כי יש להם קושי שזקוק לטיפול והתייחסות, ומתחילים לטפל בעצמם או לחפש טיפים ועצות להתמודדות עצמית.

החרדה עולה עוד יותר כאשר איכות החיים מתחילה להיפגע, ושגרת החיים סובבת סביבה. מתי כדאי לשקול את הטיפול המקצועי ולהפסיק להתמודד לבד עם החרדה? "לכולנו יש חרדות שיכולות להשפיע באופן משמעותי על שגרת היום שלנו.

טיפול עצמי יכול להתאים לרוב האנשים ובדרך כלל עובד טוב, וכאשר מדובר בחרדה שיוצרת מצוקה נפשית המשפיעה באופן ניכר על התפקוד ונכנסים לסחרור רגשי שמעלה תחושה של חוסר אונים וסבל רב, חשוב לפנות לגורם מקצועי. לא כל אדם יידע שהוא זקוק לטיפול ולתמיכה, והסימן הראשון שצריך לשים לב אליו הוא עומס רגשי ומחשבות המעלות חרדה שהופכות להיות מרכז הקשב שלנו.

תחושת "איבוד השליטה" היא מדד טוב, זו תחושה מובהקת ורמת התפקוד שלנו יורדת משמעותית כשאנו מרגישים כך, זה בדיוק המקום שבו טיפול CBT יכול לסייע ולתת ערך רב מכוון שאנו יודעים לפתוח מרחב של התבוננות חדשה ולאפשר הקלה מהירה יחסית", ענתה לנו לוין.

איש עם חולצה אפורה בחרדה

אז מה מכון חיבורים מציע?

מכון חיבורים מציע טיפול CBT שמתבצע ע"י מטפלים מוסמכים, בעלי תואר שני ומעלה. הטיפול הוא הדרגתי ומתחיל בהסבר מפורט על התמודדות עם חרדה, זיהוי המחשבות, ההימנעויות שמחזקות את החרדה, הערכים שמובילים אותנו והיכולות שלנו לפתח מנגנונים שמתמקדים בקבלה, בתהליך שכולל יצירת קשר אישי עם המטופלים, ניתוח מעמיק של המצב ואפשרות של המטופל לקחת חלק פעיל בתהליך ובתרגול שלו.

הטיפול הקצר והממוקד באופן יחסי יעזור למטופלים להעלות את איכות החיים ולחשוב באופן יעיל ומציאותי, באמצעות תהליך למידה הדרגתי אך מהיר. כל זאת ללא הכרח בטיפול תרופתי, אלא שיח מילולי עם המטפל/ת בלבד.

טיפול CBT הוא טיפול שהוכח כיעיל להתמודדות עם חרדה, ומכון חיבורים עוסק בתחום כ-12 שנים.

המטפלים במכון מתמחים בתחום ויידעו ללוות את המטופל/ת ולהעניק טיפול מקצועי ורציני שיכול להשיג תוצאות בזמן קצר יחסית ובאופן שבו המטופל מבצע בעצמו את התרגילים והמטלות לצורך תרגול המיומנות הנלמדות.

שיר נוי לוין, שהקימה את המכון, ראתה לנגד עיניה את הצורך בהענקת הטיפול במסגרת ייחודית שתדע לעשות זאת על הצד הטוב ביותר. במכון יש 40 מומחים שלומדים ועובדים יחד, מנהלים יחד ישיבות צוות שבועיות של 4 שעות ומתמקצעים באופן ספציפי בגישת CBT לטיפול בחרדה.

אפשר להתמודד עם החרדות באופן בריא ובטוח, ולמצוא את הדרך לחיים רגועים יותר ומשופרים.

ד"ר מארק ליטווק
ד"ר מארק ליטווק

ד"ר מארק ליטווק הוא רופא בכיר בישראל, עם למעלה מ-35 שנות ניסיון ברפואה קונבנציונלית ואלטרנטיבית. ומכהן בתור נשיא איגוד הרופאים המטפלים בשיטת פרופסור רביצ'י. בין היתר, ד"ר ליטווק הוא בעל ידע עשיר והבנה מעמיקה בתחום תוספי התזונה, והוא עומד מאחורי המצאה ופיתוח של מכשירים טיפוליים רבים.

דברו איתנו בתגובות

השאירו תגובה

ויטה פלוס
Logo