כאבי מחזור (PMS): 8 תוספים הכי טובים להקלה על הכאב

תסמונת קדם וסתית היא תופעה שמטרידה נשים רבות בכל רחבי העולם. במאמר הזה נלמד על התסמונת הקדם וסתית, ועל 8 תוספי תזונה שיכולים להקל על התסמינים שלה.

תוכן עניינים לצפיה בתוכן העניינים

מה היא תסמונת קדם וסתית (כאבי מחזור)?

מדובר במכלול רחב של תסמינים גופניים ופסיכולוגיים שמופיעים בדרך כלל כשבוע עד שבועיים לפני תחילת הווסת, ומדובר בתופעה מחזורית שמוכרת היטב כמעט לכל אישה.

עוצמת השינויים הפיסיים והנפשיים האלה יכולה להיות קלה מאוד ובקושי מורגשת, אך במקרים מסוימים היא יכולה להיות חזקה במיוחד ולפגוע באופן משמעותי באיכות החיים. הסימפטומים האלה מאובחנים בתור תסמונת קדם וסתית אך ורק אם הם מתרחשים בשלב הלוטאלי (1) של המחזור החודשי (שלב "הגופיף הצהוב" שמתרחש בין הביוץ לקבלת הווסת) ואינם נובעים מבעיה רפואית אחרת (2).

תוסף QMS של מעבדות הומאוטריט

מומלץ לכאבי מחזור
כל האמור אינו מהווה הנחיה רפואית או המלצה לטיפול.
תוסף תזונה מהפכני מבית היוצר של מעבדות הומאוטריט שנועד לטיפול בכאבי מחזור. לפי חוות הדעת והתגובות שיש עליו, מדובר במוצר טבעי ומאוד איכותי שיכול לקהל על הכאב (לפעמים להעלים אותו לגמרי) ולמנוע את תחושת העייפת המלווה עם כאבי המחזור.

אצל רוב הנשים מדובר בתופעה קלה שאינה מצריכה טיפול רפואי, אולם במקרים חמורים במיוחד שגורמים לפגיעה ממשית ומשמעותית בשגרה היומיומית ובתפקוד השוטף, הבעיה המציקה והמרגיזה הזאת מוגדרת בתור PMDD (תסמונת דיספורית קדם וסתית) (3).

הסימפטומים של כאבי מחזור נמשכים בממוצע 6 ימים, כשהשיא שלהם מגיע בסמוך לתחילת הווסת (4). הם יכולים לגרום להיעדרות מהלימודים או מהעבודה ולהשפיע באופן שלילי על התפקוד היומיומי, מצב הרוח והיחסים הבין אישיים שלכן (5).

שלבי המחזור החודשי

מחזור חודשי ממוצע נמשך 28 יום, אבל האורך שלו יכול לנוע בין 21 ל-34 ימים.

החלק הראשון של המחזור נקרא השלב הפוליקולרי (זקיקי) שנמשך מהיום הראשון עד היום ה-13 (יום אחד לפני הביוץ). לאחר מכן מגיע החלק השני שנקרא השלב הלוטאלי (הגופיף הצהוב) שנמשך בין היום ה-15 ליום ה-28. בתקופה הזאת מתרחשת עלייה תלולה ברמות ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון שמופרשים בצורה מוגברת כדי להכין את הגוף להיריון (6). אולם, אם לא מתקיימת הפריה של הביצית ולא מתרחש היריון, רמות ההורמונים האלה צונחות בחזרה.

הסיבות שגורמות תסמונת קדם וסתית והטיפול בתופעה

עדיין לא ידוע בוודאות מה הוא הגורם לתסמונת הזאת, אבל יש כמה תיאוריות שמנסות להסביר את הופעת התסמינים האופייניים בסמוך לקבלת הווסת. ההשערות המובילות והדומיננטיות ביותר גורסות שמדובר בתוצאה של רגישות יתר לשינויים ההורמונליים שמתרחשים באופן טבעי בזמן המחזור או בהשפעה של המוליכים העצביים (נוירוטרנסמיטורים) במוח.

מכיוון שאנחנו לא יודעים בבירור מהי הסיבה לתסמונת, הטיפול בתופעה מתמקד בהפחתת התסמינים הנלווים אליה, והמטרה שלו היא להקל עד כמה שאפשר על הסבל שאתן חוות בימים המאתגרים האלה.

מחקר מדעי מצא ראיות להשפעה החיובית של פעילות גופנית על הסימפטומים האופייניים לתסמונת קדם וסתית. פעילות אירובית כמו ריצה, שחייה ורכיבה על אופניים עוזרות לשפר את מצב הרוח ולהפחית רגשות שליליים ומתח נפשי (7). עם זאת, יש צורך במחקרים מדעיים נוספים שישפכו אור על היעילות של שינויים באורח החיים בשיפור התסמינים של כאבי מחזור.

דרך נוספת להתמודד בצורה טובה ויעילה יותר עם התקופה הרגישה הזאת היא לצרוך כמה תוספי תזונה טבעיים שיקלו על התסמינים השונים ויפחיתו את חומרתם, אז בואו נכיר כמה מצמחי המרפא והרכיבים התזונתיים המועילים והעוצמתיים ביותר להתמודדות עם כאבי מחזור.

8 התוספים הכי טובים להקלה על כאבי מחזור (PMS)

שיח אברהם מצוי (Vitex Agnus Castus)

שיח אברהם מצוי פורח

צמח המרפא הזה שימש לטיפול בבעיות נשיות עוד מימי קדם. הוא פועל בגוף בדומה למוליך העצבי דופמין ומפחית את רמות ההורמון פרולקטין שעודף שלו יכול להגביר ולהחריף את התסמינים של כאבי מחזור. בנוסף, הוא תורם לשיכוך והרגעת כאבים באמצעות הפעלת קולטנים אופיואידים והגברת שחרור ההורמון בטא אנדורפין שהרמה שלו נוטה לרדת בזמן תסמונת קדם וסתית.

הצטברו כמה ראיות נקודתיות ליכולת של שיח אברהם להעלות את רמות ההורמונים הנשיים אסטרוגן ופרוגסטרון, אולם יש צורך במחקרים מדעיים נוספים שיאשרו ויוכיחו באופן סופי את הממצאים הראשוניים האלה.

איך שיח אברהם עוזר להתמודד עם כאבי מחזור?

ניסוי אקראי וכפול סמיות שכלל השוואה לקבוצת ביקורת גילה ש-4 מ"ג של תמיסת שיח אברהם (BNO) שנצרכה באופן יומי במשך שלושה מחזורים חודשיים, הפחיתה את עוצמת התסמינים המתלווים לתסמונת קדם וסתית (8).

מחקר אחר מצא שצריכת שיח אברהם מצוי במינון של 40 מ"ג במשך שלושה חודשים עזרה להשיג שיפור ניכר בסימפטומים של תסמונת קדם וסתית אצל 66 נשים והקלה פחות משמעותית בקרב 26 נשים נוספות מתוך 107 נשים שהשתתפו במחקר (9). ממצאי הניסוי הראו ש-42% מהמשתתפות הצליחו להקטין פי 2 את תדירות התקפי המיגרנה שהטרידו אותן בסמוך למחזור ו-57% מהמשתתפות בניסוי רשמו פי 2 פחות ימי מיגרנה.

אז נכון לרגע זה, נראה שהיעילות הטיפולית של שיח אברהם מצוי תלויה במינון הנצרך.

מחקר מבוקר בשיטת סמיות כפולה השווה בין היעילות של כמה מינונים שונים של תוסף שיח אברהם מצוי (8, 20 ו-30 מ"ג). צריכת התכשיר במשך שלושה מחזורים רצופים הקלה באופן משמעותי על התסמינים האופייניים לתסמונת קדם וסתית כמו עצבנות, שינויים תכופים במצב הרוח, התקפי זעם, כאבי ראש, נפיחות וגודש בחזה בהשוואה לקבוצת הביקורת שקיבלה טיפול דמה (פלצבו) (10).

המינון הקטן ביותר הוכח כבעל יעילות נמוכה יותר לעומת שני המינונים האחרים שנבדקו. לא נמצאו הבדלים בעוצמת ההשפעה בין מינון של 20 ל-30 מ"ג, כך שהחוקרים הסיקו שמינון של 20 מ"ג הוא היעיל ביותר.

איך לצרוך תוסף שיח אברהם מצוי?

תוספי צמח המרפא הזה מבוססים על אבקת הפירות היבשה של השיח. המינון הסטנדרטי נע בין 150 ל-250 מ"ג.

במחקרים המדעיים השונים שעסקו בנושא נבדקו שתי תמיסות של שיח אברהם מצוי: BNO 1095 (מיצוי ביחס של 10:1) ו- Ze 110 (מיצוי ביחס של 6-12:1). המינונים המומלצים הם 4 מ"ג ו-20 מ"ג בהתאמה.

תוסף QMS של מעבדות הומאוטריט

מומלץ לכאבי מחזור
כל האמור אינו מהווה הנחיה רפואית או המלצה לטיפול.
תוסף תזונה מהפכני מבית היוצר של מעבדות הומאוטריט שנועד לטיפול בכאבי מחזור. לפי חוות הדעת והתגובות שיש עליו, מדובר במוצר טבעי ומאוד איכותי שיכול לקהל על הכאב (לפעמים להעלים אותו לגמרי) ולמנוע את תחושת העייפת המלווה עם כאבי המחזור.

עד עכשיו לא נמצאו הוכחות לתגובה שלילית של התוסף עם תרופות שונות, אבל חשוב להדגיש שהסוגיה הזאת לא נחקרה לעומק, לכן עדיף ללכת על בטוח ולא לקחת סיכונים מיותרים, ויש להימנע משימוש בתוסף שיח אברהם מצוי יחד עם גלולות למניעת היריון.

זעפרן

זעפרן מונח בצלחת עם פרחים סגולים מסביב

הזעפרן (או בשמו המדעי Crocus sativus) הוא התבלין היקר ביותר בעולם. המחיר הגבוה שלו נובע מהקושי הרב בהפקתו.

התבלין הנדיר והאצילי הזה נמצא בשימוש קולינרי מזה אלפי שנים ועוזר לשדרג את הטעם של מנות רבות, אבל מגוון סגולות הריפוי שלו הפכו אותו למרכיב פופולרי של תוספי תזונה שמתבססים על מיצוי מוקשה שלו. היתרונות הבריאותיים של צריכת זעפרן באמצעות התזונה הרגילה שלכן זהה להשפעה הטיפולית של תוסף שמכיל את התבלין האקזוטי. עם זאת, זה כמעט בלתי אפשרי לצרוך אותו במינון גבוה מספיק דרך התפריט התזונתי השגרתי שלכם: לא סתם אומרים שהתבלין הזה שווה זהב ולכן תוסף תזונה הוא פתרון הרבה יותר נוח ונגיש.

המנגנון המדויק שבאמצעותו הזעפרן מועיל לבריאות שלנו עדיין לא מובן וברור לגמרי, אבל ידוע שהוא עוזר להעלות את רמות המוליך העצבי סרוטונין שקשור למצב רוח חיובי ושמחת חיים.

איך זעפרן עוזר להתמודד עם תסמונת קדם וסתית?

ניסוי מדעי אקראי שנערך בשיטת סמיות כפולה וכלל השוואה לקבוצת ביקורת הראה שצריכת 15 מ"ג של זעפרן פעמיים ביום במשך שני מחזורים חודשיים הובילה לשיפור משמעותי בתסמינים של תסמונת קדם וסתית בהשוואה לקבוצה שטופלה באמצעות פלצבו (11).

75% מהמשתתפות של הקבוצה שקיבלה זעפרן, דיווחו בהקלה של יותר מ-50% בסימפטומים, ותחושת הדיכאון ירדה ביותר מ-50% אצל 60% מהקבוצה. בקבוצת הפצלבו לעומת זאת, הנתונים היו 4% עד 8% שיפור.

איך לצרוך זעפרן?

כדי להשתמש בזעפרן בצורה בטוחה ונטולת תופעות לוואי, חשוב להקפיד על המינון המאוזן והתקין שלו. תצרכו אותו בזהירות ותתייעצו עם הרופא שלכם לפני תחילת השימוש בתוסף.

המינון הסטנדרטי עומד על 30 מ"ג ביום שעדיף לחלק לשתי מנות נפרדות. ניתן להשתמש בתוסף במשך 8 שבועות רצופים לכל היותר. נדרשים מחקרים מדעיים נוספים שיעזרו לקבוע את המינון המקסימלי לשימוש בטוח ויעיל בזעפרן.

גינקו בילובה

תקריב על צמח גינקו בילובה

צמח הגינקו בילובה זוכה לשימוש נרחב ברפואה הסינית המסורתית כבר אלפי שנים וגם במערב לא יכלו להישאר אדישים למגוון הסגולות הבריאותיות שלו והחלו לנצל את היתרונות הטיפוליים שלו לפני כמה מאות שנים. אחד משפע היתרונות הבריאותיים של צמח המרפא זאת התרומה שלו לשיפור התפקוד המוחי. בתוספי תזונה הוא מופיע בתור תמצית שנקראת EGb-761.

התועלת הבריאותית של הצמח מתבססת על האיכויות נוגדות החמצון ונוגדות הדלקת שלו. הוא מגביר את זרימת הדם למוח ומשפר את תפקוד המוליכים העצביים (נוירוטרנסמיטורים).

איך תוסף גינקו בילובה עוזר להתמודד עם תסמונת קדם וסתית?

מחקר מדעי אקראי ומבוקר גילה שצריכת 40 מ"ג של גינקו בילובה שלוש פעמים ביום במשך מחזור חודשי אחד עזרה להפחית באופן ניכר את התסמינים הגופניים והנפשיים של כאבי מחזור וסתית בהשוואה לקבוצת הביקורת שקיבלה טיפול דמה. הנסייניות שטופלו בעזרת התוסף השיגו ירידה מרשימה של 24% בעוצמת ותדירות הסימפטומים שהפריעו להן לעומת 9% בלבד בקבוצת הפלצבו (12).

איך לצרוך תוסף גינקו בילובה?

המינון הסטנדרטי הוא 120 מ"ג ביום. מומלץ לחלק אותו לשלוש מנות שוות. כדי להפיק את מלוא התועלת בהקלה על תסמיני תסמונת קדם וסתית, עדיף לבחור בתוסף שמכיל תמצית בריכוז של 50:1.

סידן

כוס חלב כאילוסטרציה לסידן

המינרל החיוני הזה ידוע בתפקיד המכריע שלו בבניית וחיזוק העצמות בגוף, אבל הוא מספק מגוון יתרונות בריאותיים אחרים.

קיימות כמה צורות שונות של סידן שנבדלות בזמינות הביולוגית שלהן ובצורת הספיגה שלהן בגוף. עם זאת, ספיגת הסידן מתרחשת במעי הדק, מה שאומר שאיכות התזונה שלכן משפיעה על יעילות הספיגה שלו בגוף הרבה יותר מסוג התוסף שאתן נוטלות.

התפריט התזונתי שלכן משחק תפקיד מכריע ביכולת של הגוף לנצל בצורה מלאה וטובה יותר את הסידן שאתן צורכות. תזונה עשירה בסיבים תזונתיים (שנמצאים בריכוז גבוה בירקות רבים) משפרים ומייעלים את התפקוד של מערכת העיכול, מה שעוזר להגביר את ספיגת הסידן במעיים.

איך תוסף סידן עוזר להתמודד עם תסמונת קדם וסתית?

ניסוי אקראי, כפול סמיות ומבוקר גילה שצריכה יומית של 500 מ"ג סידן במשך חודשיים הפחיתה באופן משמעותי חרדה, דיכאון, שינויים חדים ופתאומיים במצב הרוח, הצטברות נוזלים בגוף ותסמינים גופניים הנובעים מהפרעות ובעיות נפשיות לעומת קבוצת הביקורת שקיבלה טיפול דמה (13).

מחקר אקראי ומבוקר אחר מצא שצריכה יומיומית של 50 גרם של גבינת קסרי תורכית יחד עם 400 מ"ג חלב ו-150 גרם יוגורט במשך חודשיים (שווה ערך למינון 1000 מ"ג של תוסף סידן) הקלה באופן משמעותי על התסמינים הפיסיים והמנטליים האופייניים לתסמונת קדם וסתית בהשוואה לקבוצת הפלצבו (14).

איך לצרוך סידן?

תוסף סידן צריך לספק לגוף את התצרוכת היומית המומלצת שעומדת על 1,000 מ"ג עבור אדם בוגר בגיל 19 עד 50. ניתן להשיג את הכמות הזאת גם באמצעות צריכת מאכלים שעשירים בסידן כמו מוצרי חלב ועלים ירוקים.

חשוב לציין שעודף של סידן יכול לגרום לעצירות ולכן עדיף לא להפריז עם הכמויות ולעבור את המינון המומלץ. יש לצרוך את תוסף הסידן יחד עם הארוחה שלכם כדי להבטיח את הספיגה האופטימלית שלו בגוף. ניתן להשתמש בתוסף בכל שעות היום.

מגנזיום

אבוקדו חצוי לחצי עם הגלעין בתוכו

המינרל החיוני הזה הוא האלקטרוליט (מוליך חשמלי) השני מבחינת הריכוז שלו בגוף. מחסור ברכיב התזונתי החשוב הזה יכול להעלות את לחץ הדם, לגרום לאי סבילות לגלוקוז ולהוביל לרגישות ותגובת יתר לגירויים עצביים.

התזונה המערבית המודרנית דלה מאוד במגנזיום ולכן מחסור במינרל הזה הוא די נפוץ ושכיח. מקורות מזון טובים למגנזיום הם אגוזים וירקות עליים.

הגוף מווסת את ספיגת המגנזיום בהתאם לצרכים שלו, ככה שלא יכול להצטבר עודף של המינרל שיגרום לנזקים בריאותיים.

עם זאת, צריכה מוגזמת של מגנזיום בכמויות גבוהות יותר מהמינון המומלץ יכולה לגרום לבעיות במערכת העיכול.

איך תוסף מגנזיום עוזר להתמודד עם תסמונת קדם וסתית?

ניסוי מדעי אקראי ומבוקר גילה שצריכת תוסף מגנזיום במינון של 250 מ"ג או צריכה משולבת של 250 מ"ג מגנזיום עם 40 מ"ג ויטמין B6 במשך מחזור חודשי אחד עזרה להפחית באופן משמעותי את הסימפטומים הקשורים לכאבי מחזור בהשוואה לקבוצת הביקורת שקיבלה טיפול דמה.

עם זאת, הטיפול המשולב של מגנזיום וויטמין B6 התגלה כיעיל יותר מצריכת תוסף המגנזיום לבדו.

הממצאים הראו על שיפור ניכר בתסמינים כמו דיכאון, חרדה, הצטברות נוזלים והפרעות סומטיות.

מחקר מדעי אחר מצא שצריכה יומית של תוסף מגנזיום במינון 250 מ"ג במשך שלושה מחזורים חודשיים עזרה להקל באופן משמעותי על הסימפטומים האופייניים לתסמונת קדם וסתית (16).

איך לצרוך מגנזיום?

המינון הסטנדרטי של תוסף מגנזיום עומד על 250 מ"ג, אבל התצרוכת היומית המומלצת עומדת על 400 מ"ג לאנשים בגילאי 19-30, ו-420 מ"ג עבור אנשים מעל גיל 30.

באופן כללי, סוג תוסף המגנזיום היעיל והאיכותי ביותר הוא מגנזיום ציטראט.

מינון גבוה מדי יכול לגרום להפרעות במערכת העיכול, אבל צורת המגנזיום הזאת נחשבת לבטוחה יחסית. תופעות הלוואי הלא רצויות האלה הרבה יותר שכיחות לאחר השימוש בשני הסוגים האחרים- מגנזיום כלוריד ותחמוצת מגנזיום. תקפידו לצרוך מגנזיום עם הארוחה ולא על בטן ריקה.

ויטמין B6

מגש סושי כאילוסטרציה של ויטמין B6

ויטמין B6, הידוע גם בתור פירידוקסין הוא ויטמין מסיס במים שמשתתף בייצור המגלובין – החלבון בתאי הדם האדומים שאחראיים על העברת החמצן ברחבי הגוף. הרכיב התזונתי החיוני הזה משחק תפקיד חשוב בפירוק של חלבון, שומן ופחמימות בגוף, כמו גם בייצור תאי הדם האדומים והמוליכים העצביים העיקריים במוח.

הויטמין הזה נמצא בדגנים מלאים, ירקות ותפוחי אדמה.

חשוב לצרוך כמות נאותה ומספיקה של הויטמין החשוב הזה שנחוץ לשמירה על תפקוד בריא ומאוזן של שלל מערכות חיוניות בגוף. מחסור שלו יכול להוביל לשורה ארוכה של בעיות בריאותיות.

המינון המומלץ שהוכח באופן מדעי כיעיל ביותר לטיפול בסימפטומים הנפשיים העיקריים של תסמונת קדם וסתית עומד על 80 מ"ג.

איך ויטמין B6 עוזר להתמודד עם כאבי מחזור וסתית?

ניסוי אקראי ומבוקר גילה שצריכה יומית של ויטמין B6 במינון של 50 מ"ג במשך שלושה חודשים עזרה להפחית בשיעור של 69% את התסמינים הרגשיים של תסמונת קדם וסתית כמו תשישות, דיכאון ועצבנות (17).

מחקר אחר מצא שמינון יומי של 80 מ"ג של ויטמין B6 הקל על הסימפטומים המנטליים העיקריים של כאבי מחזור, כולל מצב רוח שלילי וירוד, חרדה ורגזנות (18).

בנוסף לכך, הוכח ששילוב בין ויטמין B6 למגנזיום יעיל יותר בהתמודדות עם תסמונת קדם וסתית מאשר מגנזיום לבדו.

איך לצרוך תוסף ויטמין B6?

כדי להפיק את מלוא התועלת מהויטמין, מומלץ לצרוך בין 50-100 מ"ג ביום. ניתן לצרוך אותו בכל שעות היום ומומלץ להשתמש בתוסף בזמן הארוחה כדי להבטיח ספיגה מלאה וטובה יותר בגוף.

אם אתם לוקחים ויטמין B6 יחד עם מגנזיום, מומלץ לצרוך 250 מ"ג מגנזיום יחד עם 40 מ"ג ויטמין B6.

חומצות שומן חיוניות

כמוסות של חומצות שומן חיוניות

חומצות השומן מתחלקות לשלושה סוגים עיקריים: אומגה 3, אומגה 6 ואומגה 9. חשוב לצרוך כמות מאוזנת ובריאה של כל אחת מקבוצות חומצות השומן החשובות האלה.

רק שני סוגים של חומצות שומן יכולות להיות שימושיות ומועילות בהקלה על התסמינים של תסמונת קדם וסתית: חומצת שומן גמא לינולאית (משפחת אומגה 6) או חומצת שומן אלפא לינולאית (קבוצת אומגה 3) שמצטיינות ביכולות נוגדות דלקת שיעזרו להפחית את הסימפטומים הקשורים לתסמונת קדם וסתית. תוספים לטיפול בכאבי מחזור משלבים בין שתי צורות חומצות השומן האלה.

איך חומצות שומן חיוניות עוזרות להתמודד עם תסמונת קדם וסתית?

מחקר אקראי ומבוקר בשיטת סמיות כפולה גילה שצריכת חומצות שומן חיוניות במינון יומי של גרם אחד ושני גרם במשך שלושה חודשים הפחיתה באופן משמעותי את הסימפטומים הגופניים המתלווים לתסמונת קדם וסתית (19).

ממצאי הניסוי הראו שיעילות הטיפול תלויה במינון. הקבוצה שצרכה 2 גרם של חומצות שומן חיוניות השיגה תוצאות טובות יותר מאשר הקבוצה שהסתפקה במינון של גרם אחד בלבד.

השיפור הניכר והמשמעותי ביותר נרשם לאחר 6 חודשים של שימוש בתוסף, לעומת התוצאות שהושגו לאחר 3 חודשים מרגע תחילת צריכת התוסף. המסקנה היא שכדי להפיק את התוצאות האופטימליות, חייבים להקפיד על שימוש ממושך וארוך טווח בתוסף.

החוקרים היו מודאגים בנוגע לעלייה אפשרית ברמות השומנים (ליפידים) בדם בעקבות השימוש בתוסף, אבל כל החששות המוקדמים שלהם לא היו מוצדקים ולא נרשם כל שינוי ברמות הכולסטרול בדם במהלך הניסוי.

איך לצרוך חומצות שומן חיוניות?

מומלץ לצרוך תוסף שמשלב בין חומצת שומן אלפא לינולנית לחומצת שומן גמא לינולאית במינון כולל של 2 גרם. ניתן להשתמש בתוסף בכל שעות היום ומומלץ לקחת אותו יחד עם האוכל. על מנת להשיג את התוצאות הטובות ביותר מהטיפול, יש לצרוך את התוסף במשך שישה חודשים לפחות.

פרע מחורר (היפריקום)

פרח היפריקום צהוב פורח

פרע מחורר (או בשמו המדעי Hypericum perforatum) מכיל את המרכיב הפעיל היפרצין שמשפיע על המוליכים העצביים דופמין, סרוטונין ונוראפינפרין שקשורים למצב הרוח ולאיזון הנפשי. הוא מסייע לטפל בדיכאון ואי שקט נפשי.

איך צמח הפרע המחורר עוזר להתמודד עם תסמונת קדם וסתית?

מחקר אקראי ומבוקר בשיטת סמיות כפולה גילה שצריכה יומית של 900 מ"ג פרע מחורר במשך שני מחזורים חודשיים הפחיתה באופן משמעותי את התסמינים הגופניים והנפשיים של תסמונת קדם וסתית בהשוואה לקבוצת הביקורת (20).

עם זאת, לא נרשמה השפעה ניכרת על מצב הרוח ועוצמת כאבי המחזור של הנסייניות. כנראה שצמח המרפא הזה פחות יעיל בטיפול בסימפטומים האלה או שצריך לצרוך אותו לתקופה ארוכה יותר כדי להבחין בשינוי ממשי.

איך לצרוך תוסף היפריקום?

כדי לנצל את מלוא התועלת הבריאותית של צמח הפרע המחורר, מומלץ לצרוך מינון של 900 מ"ג ביום במשך לא יותר משישה שבועות. בזמן השימוש בתוסף, חשוב להקפיד להגן על העור מהשמש בעזרת קרם הגנה כי הצמח הזה מגביר את רגישות העור לנזקי קרינת השמש.

כאבי מחזור (תסמונת קדם וסתית): השורה התחתונה

בחורה צעירה קופצת על חוף הים עם ידיים פתוחות

למרות שהסיבות הברורות והמדויקות לתסמונת קדם וסתית עדיין לא ידועות, החדשות הטובות הן שניתן להקל על חוסר הנעימות והסבל שאתן חוות בימים הנוראיים האלה, ואתן ממש לא צריכות להרים ידיים ולהיכנע! במקום להשלים עם התופעה המתסכלת, תוכלו להיעזר בכמה תוספים טבעיים שיעזרו לכן להפחית את התסמינים המציקים האלה. צמחי המרפא והרכיבים התזונתיים החשובים האלה יסייעו לכן לתפקד כרגיל גם בזמן המחזור, וכל אחד מהתוספים שהופיעו במאמר הזה יכול להיות מועיל ושימושי במיוחד עבור המטרה הזאת.

אל תפעלו על דעת עצמכן ותקפידו להתייעץ עם הרופא המטפל שלכן לפני צריכת תוסף מסוים, וקחו בחשבון שלוקח זמן עד שהפתרונות הטבעיים האלה יתחילו להשפיע, ככה שלא צריך לצפות לפתרון קסם שיפתור את כל הבעיות והצרות שלכן באופן מיידי. תתאזרו בסבלנות ותקחו את המוצר באופן עקבי ורציף כדי ליהנות מהיתרונות שלו. תוכלו להפיק את מלוא התועלת מהתוספים האלה רק לאחר שימוש ממושך. תזכרו שנחישות והתמדה הן שם המשחק, וממש לא מדובר בזבנג וגמרנו.

יחד עם השימוש בתוספים האלה, חשוב שתרבו בפעילות גופנית. תעסקו כמה שיותר בפעילויות אירוביות כמו ריצה, שחייה או רכיבה על אופניים שיעזרו לנקות את הראש ולהפיג את הלחץ, הכעס והמתח שמטרידים אתכן. לא רק שהאימונים הגופניים האלה יפחיתו את הסימפטומים הקשורים לתסמונת קדם וסתית, אלא שהם ישפרו ויחזקו את הבריאות הגופנית והנפשית שלכן.

ייתכן שהפתרונות האלה לא יעלימו בצורה מלאה את כל הסימפטומים שמטרידים אתכן בזמן המחזור, אבל הם בהחלט יכולים לעזור לשפר את המצב ולהפחית את העוצמה וההשפעה השלילית של הסימפטומים. במקום להרגיש רע, להיות מוטרדות ולהסתגר בבית בזמן המחזור, תוכלו ליהנות מהחיים ולהמשיך לתפקד כרגיל כאילו ששום דבר לא קרה.

ד"ר מארק ליטווק
ד"ר מארק ליטווק

ד"ר מארק ליטווק הוא רופא בכיר בישראל, עם למעלה מ-35 שנות ניסיון ברפואה קונבנציונלית ואלטרנטיבית. ומכהן בתור נשיא איגוד הרופאים המטפלים בשיטת פרופסור רביצ'י. בין היתר, ד"ר ליטווק הוא בעל ידע עשיר והבנה מעמיקה בתחום תוספי התזונה, והוא עומד מאחורי המצאה ופיתוח של מכשירים טיפוליים רבים.

דברו איתנו בתגובות

השאירו תגובה

ויטה פלוס
Logo