מדריכים

ליחה: 11 דרכים טבעיות להיפטר מליחה [כולל תרופות סבתא]

הצטברות של ליחה יכולה לגרום לתסמינים מציקים ולא נעימים כמו צפצופים וחרחורים בנשימה, נדודי שינה וכאבי גרון. גם גודש בגרון מלווה לעתים קרובות בשיעול שגורם ליצירה של ליחה מרובה.

ליחה מופרשת באופן טבעי בגוף וכמות קטנה שלה נחשבת לתופעה תקינה ורגילה לגמרי, גם הצטברות של ליחה עודפת שמתרחשת מפעם לפעם ולעתים רחוקות לא צריכה להדאיג אתכם. אבל, כשאדם סובל באופן קבוע מתחושה לא נעימה של גודש בבית החוזה, או שאל הליחה מתלווים תסמינים בעייתיים נוספים, יכול להיות שהוא צריך לפנות לרופא.

הבעיות הבריאותיות הבאות יכולות לגרום להצטברות ליחה:

במדריך הזה תמצאו כמה שיטות ביתיות שיעזרו לכם להקל על הגודש ולשחרר את הליחה ויעזרו לכם לנשום לרווחה.

תרופות סבתא נגד ליחה

לפניכם כמה שיטות שיעזרו לכם להיפטר מהגודש הסמיך והמעצבן שממרר לכם את החיים:

  • תטפלו באלרגיות. אלרגיות עונתיות יכולות להוביל לאף מנוזל או סתום, ולגרום לכיח ולעודף ליחה.
  • תימנעו מחשיפה לחומרים מגרים. כימיקלים, בשמים וזיהומים שונים יכולים לגרות את האף, הגרון ודרכי הנשימה התחתונות. הגירוי הזה מגביר את הפרשת הליחה בגוף.
  • תעקבו אחר רגישויות למזון. צריכת מוצרי מזון מסוימים עלולה לגרום לתגובות המזכירות אלרגיה עונתית. התגובה הזאת למזון מסוים מתבטאת בנזלת וגודש באף, עקצוץ בגרון ועודף ליחה. תתעדו כל מאכל שגורם לגוף שלכם להפריש כמות מוגברת וחריגה של ליחה או כיח.
  • תימנעו מצריכת אלכוהול וקפאין. צריכה מוגזמת של שני החומרים האלה עלולה להוביל להתייבשות. אם אתם סובלים מכיח וליחה, תעשו לעצמכם טובה ותשתו כמות גדולה של משקאות חמים נטולי קפאין שיקלו על מצבכם.
  • תקחו אמבטיה חמה או מקלחת. שאיפת האדים החמים בזמן האמבטיה המרגיעה והמפנקת תקל על גודש באף ובגרון ותסלק את הליחה שהצטברה בהם. זרם המים החמים שמעסה את הפנים שלכם משחרר את הלחץ בסינוסים.
  • קנחו את האף בעדינות. אנשים רבים מתפתים לקנח בחוזקה את האף שלהם כדי להוציא את כל הליחה הסמיכה והדביקה שהצטברה בתוכו. למרות שזה נראה רעיון מצוין על הנייר, זה מתכון בטוח לצרות צרורות במציאות. אם תפעילו כוח מוגזם ותקנחו חזק מדי, זה עלול לפגוע בסינוסים, להגביר את הלחץ בחלל האף ולהגביר את הסיכון להתפתחות זיהומים. אז אל תתעללו באף שלכם ותקפידו לקנח אותו בצורה זהירה ומדודה.
  • תאכלו הרבה פירות. מחקר מדעי גילה שתזונה עשירה בסיבים תזונתיים שמגיעים מפירות וייתכן שגם מסויה עוזרת להקטין את הסיכון להתפתחות בעיות נשימתיות שקשורות לליחה מרובה.
  • תימנעו ממזונות שעלולים לגרום לרפלוקס קיבתי-ושטי (צרבת) – זה עלול להוביל להצטברות של כיח וליחה. אנשים שנוטים לסבול מצרבת צריכים להימנע מצריכת מזונות בעייתיים שגורמים לבעיה הזאת ולהתייעץ עם הרופא המטפל שלהם בנוגע לדרכים להקל על המחלה ולהתגבר עליה.
  • לגרגר מי מלח. התערובת הזאת יכולה לשכך ולהרגיע גרון מגורה ועשויה לסייע בניקוי שאריות של ליחה שנתקעה בגרון. תשפכו כפית קטנה של מלח לתוך כוס עם מים חמים ותגרגרו את התערובת הזאת כמה פעמים ביום.

6 דרכים לטיפול והמנעות מליחה

בחור צעיר עושה תנועה עם הידיים שמראה על שמחה

הנה כמה דרכים יעילות שאולי יעזרו לכם להיפתר מהתופעה:

הוסיפו לחות לאוויר

הוספת לחות לאוויר שאתם נושמים יכולה לעזור מאוד עם דילול הליחה שלכם. אחת הדרכים הכי יעילות לעשות את זה, היא להשתמש במחולל לחות. מדובר במכשיר קטן ופשוט שמתחבר לחשמל, וכל מה שאתם צריכים זה לשפוך לתא המיוחד שלו מים, להפעיל אותו, והוא כבר ידאג לעשות את כל השאר. ברוב המקרים לא מדובר בהוצאה יקרה (איזור ה-200 ₪ למכשיר איכותי), והוא בהחלט יכול לעזור.

שתו הרבה מים

לפעמים זה קצת משעשע כשחושבים על זה, אבל יש לא מעט דברים שאפשר לפתור באמצעות שתייה מספקת של מים. הבעיה היא שרוב האנשים לא שותים מספיק, אבל זה כבר נושא למאמר אחר. בכל אופן, אתם לא חייבים לשתות רק מים, ואפשר גם להשתמש בתה איכותי, או לשתות מרק טעים.

גרגרו מי-מלח

לוקחים מים חמימים-פושרים (לא רותחים או קרים!), מערבבים אותם עם מלח, ומגרגרים. כמה מלח צריך? בערך חצי כפית לכוס אחת של מים. המים החמים ימוססו את המלח במהירות, וכל מה שתצטרכו לעשות הוא לקחת קצת מים לפה, להטות את הראש אחורה, לעשות "גררררר" עם הגרון למשך 20 שניות, כמובן לירוק החוצה ולחזור על הפעולה על שתסיימו את כל המים שבכוס.

להשתמש בתוספים מונעי ליחה

יש לא מעט תוספים שונים שיכולים לעזור, והאהוב עלי הוא Muco Protector של הומאוטריט.

מדובר בתוסף שמגיע בצורת קפסולות צמחיות, ומכיל הרכב צמחי שעוזר עם סילוק הליחה בדרכי הנשימה (התחתונות והעליונות). הוא מכיל את האנזים: "סרפפטז" (בזכות צמח הפפאיה שהתוסף כולל), שהוא אנזים מפרק חלבונים.

התוסף הזה הוא טבעוני, מבוסס על רכיבים טבעיים, כשר פרווה בהשגחת הבד"צ, ומאושר בתקן GMP על ידי שירות המזון של משרד הבריאות הישראלי.

מקלחת חמה

שיטה נוספת היא לעשות מקלחת חמה, כדי שתוכלו לנשום את האדים שיכולים להקל על הגודש. לא מדובר בפתרון ארוך טווח, אבל זה בהחלט יכול טיפה לקהל עליכם. אפשר להגביר את האפקט ולהוסיף למקלחת שמן אקליפטוס – פשוט לטפטף קצת על רצפת המקלחת.

שיטות שיעול מיוחדות

עומדות לרשותכם כמה שיטות לפתיחת דרכי הנשימה שיעזרו לכם להשתחרר מתחושת לחץ ומחנק בחזה, ותוכלו לנסות להיעזר בהן להקלה על הצטברות גודש יומיומית.

  • שיעול עמוק: אתם צריכים לקחת נשימה ארוכה, להחזיק את האוויר במשך כמה שניות, ואז להשתמש בשרירי הבטן כדי לנשוף אותו החוצה. אבל אל תנסו לכחכח בגרון ולשחרר אותו מליחה.
  • שיעול בנשיפה: אם טכניקת השיעול העמוק אינה עוזרת, ייתכן ששווה לנסות את שיטת השיעול בנשיפה. כל מה שתצטרכו לעשות זה לקחת נשימה עמוקה דרך האף, ולאחר מכן להשתמש בשרירי הבטן כדי להוציא את האוויר מהפה בשלוש נשיפות קצרות. הטכניקה הזאת מאפשרת ליצור שכבת אוויר שמרחיקה את הליחה מדפנות הריאה. לאחר כמה חזרות תוכלו להשתעל ולשחרר את הליחה בצורה קלה וחופשית יותר.

5 מזונות שעוזרים לסלק עודף ליחה

ג’ינג’ר

ג’ינג’ר יכול לשמש בתור אמצעי טבעי להקלה על גודש ליחתי ואנטי -היסטמין (נוגד אלרגיה). התכונות האנטי בקטריאליות (נגד חיידקים) והאנטי ויראליות (נגד נגיפים) של הג’ינג’ר יכולות להקל על גודש בחזה באמצעות ייבוש שאריות הליחה וזירוז תהליך הסילוק של משקעי הליחה שהצטברו בגוף. שתיית תה ג’ינג’ר כמה פעמים ביום יכולה לסייע בסילוק עודף ליחה.

פלפל קאיין

פלפל קאיין יכול לשים סוף לשיעול כרוני וליחה מרובה. קפסאיצין הוא מרכיב הפלא שנמצא בפלפל קאיין ועומד מאחורי היכולת שלו לדלל ליחה סמיכה ודביקה ולעזור לשחרר אותה החוצה.

שום

ניתן להשתמש בשום בתור מכייח טבעי שעוזר לשחרר ולסלק הצטברות של ליחה. האיכויות האנטי-מיקרוביאליות (נוגדות זיהום) של השום יכולות לעזור להילחם בזיהומים נגיפיים, חיידקיים ופטרייתיים שגורמים לבלוטות הריר של מערכת הנשימה לייצר כמות מוגברת ועודפת של ליחה. הוספת כמות גדולה יותר של שום לתפריט התזונתי שלכם יכולה לעזור בהוצאת ליחה עודפת מהגוף.

אננס

הפרי האקזוטי הזה יכול לעזור בשחרור עודפי ליחה מהגוף. מיץ אננס מכיל תרכובת ייחודית של אנזימים שנקראת ברומלין. הוא יכול להתגאות בתכונות נוגדות דלקת שיכולות להקל על בעיות נשימתיות שנגרמות כתוצרה מאסטמה או מאלרגיה. בנוסף לכך, מיץ אננס משמש בתור חומר מוקוליטי (ממס ריר) שמפחית את צמיגות הליחה ועוזר לפלוט אותה החוצה.

בצל

בצל יכול לסייע בריפוי צינון, שיעול, קדחת וכאבי גרון והוא תורם לחיזוק מערכת החיסון. בנוסף לכך, הוא גם יעיל בסילוק עודף ליחה. כל מה שאתם צריכים לעשות זה להשרות בצל קצוץ במים במשך 6 עד 8 שעות. תשתו 3-4 כפות של השיקוי הזה שיעשה רק טוב לבריאות שלכם ויעזור לכם להיפטר פעם אחת ולתמיד מליחה עודפת.

מזונות שעדיף להימנע מהם

בפסגת הרשימה השחורה שלי מופיעים (תעמידו פנים שאתם מופתעים) מזונות מעובדים עם ריכוז גבוה של סוכר שפוגעים בתפקוד מערכת החיסון ומעודדים התפתחות תהליכים דלקתיים בגוף. כדאי להימנע ממוצרי סויה וחלב לזמן מסוים בגלל שהם מגבירים את הפרשת הליחה בגוף. במקום זאת, תתמקדו במזונות מלאים וטריים בעלי ערך תזונתי גבוה, בדגש על ירקות עונתיים. קחו בחשבון שפירות וירקות מעובדים ומשומרים אינם מספקים כל תועלת בריאותית ולכן יש להיצמד לפירות וירקות טריים בלבד.

טיפולים רפואיים

אדם בחלוק לבן מחזיק פסל קטן ואדום של לב בידיים

תרופות סבתא ביתיות בדרך כלל מקלות על הוצאת הליחה ומפחיתות אותה, אבל הן לא עוזרות לכולם. במקרה כזה, ייתכן שתצטרכו לפנות לתרופות מדף או מרשם.

משחות למריחה על הגוף נמצאו כיעילות בהקלה על גודש וצינון. תוכלו לרכוש אותן באינטרנט או בבתי המרקחת.

תכשירים להפחתת גודש מדללים את הליחה ומקלים על השחרור שלה מהגוף. הם זמינים בצורה של נוזל, טבליות או תרסיס לאף. תוכלו למצוא אותם באינטרנט או בבתי המרקחת. נטילה של התכשירים האלה לקראת הערב עלולה לגרום להפרעות שינה.

תרופות נוגדות גודש עוצמתיות מצריכות מרשם רופא.

במקרה של גודש באף, מומלץ להשתמש בתרסיס מיוחד לאף. אין להשתמש בו במשך שלושה ימים רצופים בגלל הסיכון לפגיעה בסינוסים.

מניעה

נער עם תספורת אופנתית עושה תנועה של עצור או מספיק

לפעמים עדיף להקדים תרופה למכה ולמנוע מראש הצטברות חריגה של ליחה. לפניכם כמה טיפים שימושיים למניעת עודף ליחה:

  • תימנעו מחשיפה לאלרגנים וחומרים מגרים כמו כימיקלים, פרווה של בעלי חיים ואבק. אם אינכם יכולים להימנע מחשיפה לחומרים האלה, תלבשו מסכה או שתגבירו את האוורור באזור.
  • תפסיקו לעשן ואל תשהו במחיצת אנשים מעשנים (עישון פסיבי)
  • תשטפו את הידיים לעתים קרובות כדי להגן על עצמכם מנגיפים וזיהומים. תימנעו ממגע פיסי עם אדם נגוע.
  • תחזקו את המערכת החיסונית שלכם ותשפרו את התפקוד שלה באמצעות תזונה נכונה ובריאה, פעילות גופנית סדירה, שינה איכותית ומספקת ותרגול טכניקות להרפיה והפחתת לחצים.
  • תטפלו במהירות בבעיות בריאותיות חבויות שמסתתרות מתחת לפני השטח, בדגש על ברונכיטיס (דלקת סימפונות) כרונית ומחלות ריאה שיכולות לגרום להצטברות ליחה.
  • לקחת תוספים להקלה על תסמיני צינון ולהפחתת גודש ליחתי. התוספים הזמינים שתוכלו לקנות בקלות באינטרנט כוללים בין השאר ויטמין C, פרוביוטיקה ואבץ.

מתי צריך לפנות לרופא

רופא עם מבט קשוח משלב ידיים ומביט למצלמה

אם אתם סובלים מהצטברות חריגה של ליחה מרובה במשך יותר משלושה ימים, עליכם לפנות לרופא שלכם.

יש לקבוע תור אצל הרופא המטפל במקרים הבאים:

  • עודף ליחה הנמשך למעלה משלושה ימים
  • הגודש הליחתי מחמיר באופן פתאומי
  • מופיעה ליחה בצבע ירוק או צהוב

יש לפנות לרופא באופן מיידי אם אתם מבחינים בתסמינים הבאים שמתלווים להצטברות הליחה:

  • קשיי נשימה
  • כאבים בחזה
  • שיעול המלווה בפליטת דם
  • חום גבוה
  • צפצופים בנשימה

ליחה: סיכום ושורה תחתונה

משפחה מבלה על חוף הים ועושה פוזות של מטוס למצלמה

עודף ליחה זה בדרך כלל סימן לזיהום או בעיה בריאותית אחרת. התסמינים נוטים לחלוף מעצמם תוך שבוע ורוב האנשים יוכלו להקל עליהם ולהפחית את חומרתם באמצעות שימוש באמצעים ביתיים ותרופות סבתא. אם אתם חווים תסמינים קשים או שהם הולכים ומחמירים עם הזמן, תפנו לרופא.

ד"ר מארק ליטווק

ד"ר מארק ליטווק הוא רופא בכיר בישראל, עם למעלה מ-35 שנות ניסיון ברפואה קונבנציונלית ואלטרנטיבית. ומכהן בתור נשיא איגוד הרופאים המטפלים בשיטת פרופסור רביצ'י. בין היתר, ד"ר ליטווק הוא בעל ידע עשיר והבנה מעמיקה בתחום תוספי התזונה, והוא עומד מאחורי המצאה ופיתוח של מכשירים טיפוליים רבים.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *