מדריכים

יין אדום: הסגולות הבריאותיות של יין אדום לחיים ארוכים

שתיית יין אדום בכמות סבירה יכולה להועיל לבריאות שלנו בכמה דרכים שונות, כמו למשל הורדת הסיכון לפיתוח מחלות לב. עם זאת, למרות הסגולות החיוביות של יין אדום, המטרה היא להיות מודעים לגבול הדק שבין שתייה מתונה לשתייה מוגזמת.

שתיית יין אדום מתחלקת ל-2 מחנות: אלו שטוענים ששתיית כוס אחת של יין ביום תורמת לבריאות, והמחנה השני שטוען שמדובר בקשקוש.

יש הרבה מחקרים על הנושא, וחלק מהם בחנו מקרוב את סטטיסטיקות הבריאות בתרבויות שבהן צריכת יין היא דבר שבשגרה.

יתרונות של יין אדום

יין אדום עשיר בנוגדי חמצון

יין אדום מתחיל את דרכו בענבים מלאים טריים בעלי גוון כהה. הענבים האלה מרוסקים ומותססים על מנת לספק מגוון של טעמים וגוונים. סוגי יין אדום כוללים זינפנדל, מרלו, שיראז, פינו נואיר, וקברנה סוביניון.

יתרונותיו הבריאותיים של יין אדום מקושרים לרוב עם כמות נוגדי החמצון הרבה המצויה בענבים, בהם קאטכין, אפיקטכין, פרואנטוציאנידינים, ורסברטרול (1).

מבין אלו, פרואנטוציאנידינים ורסברטרול, הם ככל הנראה בעלי התרומה הרבה ביותר. פרואנטוציאנידינים יכולים לסייע במניעת מחלות לב, וגם סרטן (234). הרסרבטרול המצוי בעור הענבים מופק גם על ידי מספר צמחים אחרים כתגובה לפציעות ונזקים (5).

תכונותיו נוגדות החמצון של הרסרבטרול נקשרו במספר יתרונות בריאותיים. בדומה לפרואנטוציאנידינים, רסברטרול יכול לפעול כמסייע במניעת סרטן ומחלות לב, וכמוריד נפיחות ומונע סיכון לקרישי דם. הוא נמצא גם כמגביר את תוחלת חייהן של חיות מעבדה (678).

אף על פי כן, כמויות הרסרבטרול אשר נבחנו במחקרים על חיות מעבדה הן גדולות בהרבה מהמינון שתקבלו על ידי שתיית כוס יין אדום. למעשה, יידרשו כמה בקבוקי יין ליום על מנת להגיע לאותה כמות, מה שכמובן ייחשב כצריכת יתר (910). כדי לקבל כמויות גבוהות יותר של רסברטרול, מומלץ לצרוך אותו דרך תוסף תזונה.

תכולת האלכוהול ביין אדום וסגולות בריאותיות

רוב היינות התעשייתיים מכילים בין 12 ל15% אלכוהול, אשר יכול להיות מקושר לפי החוקרים, עם כמה מהיתרונות שבצריכה מתונה שלו (11).

יכול להיות ששמעתם על ה: "פרדוקס הצרפתי", המתייחס לעובדה שמחלות לב הן פחות שכיחות בצרפת, למרות צריכת היין המרובה של הצרפתים והמנהג שיש להם לשלב כמויות נדיבות של מזונות עתירי כולסטרול ושומן רווי בתזונה שלהם (12).

כשהחוקרים הניחו שהרגלי תזונה כאלה יכולים להוביל למחלות לב, הם העלו השערה שצריכת יין אדום בכמות מסוימת יכולה לפעול בתור הגנה מפני מחלות מהסוג הזה. למרות זאת, מחקרים חדשים מראים בבירור שצריכה מתונה של מזונות אלה אינה יכולה להיות מקושרת עם הרמות המגפתיות של המחלה הכרונית הזו (1314).

הרבה יותר סביר להניח, זה שבריאות הלב שהצרפתים נהנים ממנה היא בזכות אורח החיים הבריא שלהם, הכולל גם אחוז גבוה של מאכלים איכותיים בתפריט התזונה היומי.

יין אדום יכול להוריד את הסיכון להתפתחות של מחלות לב וכלי דם

אף משקה אלכוהולי אחר לא נקשר ביותר יתרונות בריאותיים מאשר יין אדום, והכמות הנצרכת היא בעלת משקל קריטי לשם השגת יתרונות אלה (1516).

שתיית כוס של 150 מ"ל יין ליום, מפחיתה את הסיכון לפתח מחלת לב ב-32%, עם זאת, כמות רבה יותר מעלה את הסיכון (17).

אחד מהמנגנונים דרכם פועל יין אדום כמשפיע לטובה על בריאות הלב הוא על ידי תמיכה ברמות בריאות של כולסטרול "טוב" בדם (HDL). בנוסף, הוא גם עוזר למתן נזק חמצוני, ובכך ממזער רמות כולסטרול "רע" (LDL) ביותר מ-50% (1819).

צריכת יין אדום מתונה נראית כמועילה אף יותר בקרב קשישים, שהם קבוצה בעלת סיכון גדול יותר לפתח מחלות לב שונות (20).

מחקרים מצביעים על כך שגברים בגיל העמידה יכולים להוריד את הסיכון לשבץ מוחי על ידי שתיית יין אדום במינון של 1-3 כוסות, 3 או 4 פעמים בשבוע (2122).

משתתפים במחקר נוסף שתו 1-3 כוסות של יין אדום דל-אלכוהול ביום, וחוו ירידה משמעותית ברמות לחץ הדם (23).

כאשר חוקרים השוו את שיעורי התמותה בין שותי יין לבין אלו הצורכים אלכוהול או בירה, הם גילו כי מספר נמוך יותר מבין צורכי היין מתו כתוצאה ממחלות לב, בהשוואה לשאר סוגי האלכוהול (2425).

כוחו של היין כנוגד חמצון הוכח כיעיל במניעת הסיכון לפתח מחלות רבות

אלו כוללים רמות דיכאון נמוכות יותר בנבדקים קשישים ובגיל העמידה אשר צרכו בין 2 ל-7 כוסות יין בשבוע (26), והפחתת הסיכון לפתח מחלות אלצהיימר ודמנציה בין נבדקים אשר צרכו בין 1 ל-3 כוסות יין ביום (27).

בנוסף, חוקרים הבחינו בירידת רמת העמידות לאינסולין במטופלים אשר שתו במשך חודש 2 כוסות של יין רגיל או נטול-אלכוהול ביום (28). כל התכונות האלה נקשרו לכוחו של היין בתור נוגד חמצון.

חסרונות של יין אדום

כוס יין על עץ של ענבים ביקב

בגלל תכולת האלכוהול הגבוהה (יחסית) שיש ביין, התכונות המועילות של היין יכולות להצטמצם במהרה כאשר צריכה מתונה הופכת לצריכת יתר. גברים שצורכים אלכוהול יתר על המידה הם בעלי סיכון רב יותר לפתח סוכרת מסוג 2, אפילו אם הצריכה היא רק בין פעם אחת ל-3 פעמים בשבוע. ואם זה לא מספיק, אז הם גם בעלי סיכון גבוה יותר למות כתוצאה ממחלת לב (29).

צריכה מרובה מעלה את הסיכון לפתח דיכאון, על אף שקשה להבדיל בין דיכאון כזה לבין דיכאון הנגרם כתגובת-נגד לאירועים חיצוניים אחרים הקשורים לדיכאון (30).

אם אתם בדיאטה, עליכם להיות מודעים לעובדה שליין אדום יש השפעה משמעותית על כמות הקלורית שאתם צורכים, ושתייה מוגזמת עלולה להוביל לעודף קלורי, וכתוצאה מכך לעליה במשקל (31).

יין אדום יכול גם להשפיע לרעה על הבריאות של הכבד. מעל 30 גרם אלכוהול ליום (2-3 כוסות ליום) מעלה את הסיכון לפתח מחלת כבד, מה שיכול ל להוביל למצב מסכן חיים הידוע בשם: "שחמת" (32).

צריכה מתונה מוגדרת באמריקה ואירופה בתור 1 עד 1.5 כוסות של 150 מ"ל ליום לנשים, ועד 2 כוסות ליום לגברים (33).

אם אתם צורכים משקאות אלכוהוליים אחרים, הם גם מתווספים לצריכת האלכוהול היומית, לכן שימו לב שההמלצה הזאת נוגעת לכמות הכוללת של אלכוהול הנצרך ליום, ולא ספציפית ליין אדום. רוב המחקרים ממליצים על לפחות 2 ימים בשבוע ללא צריכת אלכוהול בכלל.

שאלות נפוצות על יין אדום

כוסות יין אדום מסודרות אחת ליד השניה

עם כמות רבה כל כך של עובדות לכאן ולכאן בנושא יין אדום, וכל כך הרבה מחקרים שצריך לפלס דרכם, זה יכול להיות מסובך להחליט על איך ומתי לכלול יין במסגרת התזונה שלכם. הנה כמה תשובות מגובות מחקרית לשאלות הנפוצות ביותר על צריכת יין כחלק משגרת בריאות טובה וארוכת ימים:

מהי כמות היין האדום האופטימלית לבריאות טובה?

נכון להיום, המחקרים המקיפים והטובים ביותר מצביעים על כך שהכמות האופטימלית של יין אדום למטרות בריאותיות היא 5 עד 7 כוסות בשבוע.

נתון זה לקוח מהמחקר העדכני ביותר שפורסם בנושא בשנת 2017 בירחון האגודה האמריקאית לקרדיולוגיה, אשר בחן נתונים של למעלה מ-300,000 אנשים לגבי היחס שבין צריכת אלכוהול (כולל יין) לבין שיעור התמותה מסרטן, מחלות לב, או תמותה מכל גורם שהוא, כלומר, מכל גורם אחר.

החוקרים מצאו מגמה ברורה כאשר הם בחנו קשר בין צריכת אלכוהול שבועית לבין שיעור תמותה מכל גורם שהוא.

בהשוואה לאנשים שלא שותים אלכוהול בכלל, אנשים ששותים אלכוהול במידה מועטה נצפו כבעלי שיעור תמותה נמוך יותר (של כ-20%) אשר הופך לאופטימלי עם 5 עד 7 כוסות בשבוע.

לעומת זאת, שתיינים כבדים, או כאלו אשר צרכו אלכוהול לשם הנאה על בסיס קבוע, היו בעלי סיכון תמותה רב יותר באופן חד מאלו שאינם צורכים אלכוהול בכלל.

האם שתיית יין אדום על בסיס קבוע יכולה לתרום לחיים ארוכים יותר?

אם אתם רוצים לחיות חיים טובים וארוכים, המחקר מצביע על כך שיין אדום בכמות מתונה יכול למלא תפקיד מרכזי במטרה הזאת.

מחקר חדשני מאוניברסיטת קליפורניה בשם: 'מחקר ה-90 פלוס' מבצע בדיקות קבועות על קבוצת תושבי קליפורניה, כולם בגילאי 90 או יותר.

החוקרים עקבו אחר מספר מגמות בריאותיות, בהן דמנציה, נכות, וכמובן אורך החיים הכללי. החוקרים הבחינו בכך שחברים בקבוצת ה-90+ אשר שתו כמויות מתונות של אלכוהול (1 עד 2 כוסות ליום) הראו נטייה לחיות זמן רב יותר בהשוואה לאלו שלא שתו בכלל.

לדברי מבצעי המחקר, צריכת כמויות מתונות של אלכוהול יכולה להיכלל במסגרת פעילויות התורמות לחיים ארוכים יותר, יחד עם דברים מגוונים כמו התעמלות על בסיס קבוע, שתיית קפה, והקצאת שעתיים ביום לתחביבים כמו קריאה, פתירת תשבצים או גילוף בעץ.

האם יש אנשים שלא כדאי להם לשתות יין אדום?

ישנם מספר מצבים רפואיים, כמו מחלות בכליות או בכבד, אשר יוצרים הכרח ברור להימנעות מכל סוג של צריכת אלכוהול.

בנוסף, יש מספר תרופות שמתנגשות עם אלכוהול ויכולות ליצור מצב מאוד לא נעים. כמה מהן כוללות תרופות לאלרגיה, חרדה, דיכאון, אפילפסיה, דלקת פרקים, קרישי דם ויתר לחץ דם.

המכון הלאומי האמריקאי לשימוש לרעה באלכוהול ואלכוהוליזם שומר על רישום מקיף של התרופות האלה, ולכל תרופות המרשם אשר מתנגשות עם אלכוהול יש אזהרה ברורה על האריזה וחוברת הוראות השימוש.

בנוסף לכך, קיים מחקר המצביע על כך שיש להביא בחשבון שקלולים אחרים של אורח החיים שלנו בכל הנוגע לצריכת יין אדום על בסיס קבוע.

מחקר אשר פורסם בשנת 2018 טען שצריכת האלכוהול הבריאה ביותר היא 0 כוסות בשבוע, אבל נתון זה מביא בחשבון מקרי מוות הקשורים לאלכוהול בכל העולם, בהן שחפת ותאונות דרכים.

למרות שהממצאים של המחקר הזה אינם חשובים כל כך לאנשים שחיים במדינות מפותחות, הממצאים מדגישים את העובדה שיש לקחת בחשבון את סגנון החיים שלנו כמכלול כאשר אנחנו מתכוונים לכלול יין אדום במסגרת שגרת הבריאות שלנו.

לדוגמא, בגלל שידוע שאלכוהול משפיע לרעה על איכות השינה, אולי עדיף לא לשתות יין אדום אם אתם מתכננים לחזור מאוחר הביתה מהעבודה, ואתם יכולים לשתות את היין רק קרוב מאוד לשעת השינה שלכם.

כמה זמן מחזיק מעמד בקבוק יין אדום אחרי פתיחתו?

מה שעושה את היין האדום למשקה כל כך פופולרי בקרב שוחרי הבריאות הוא תכונותיו נוגדות החמצון. אבל, כמו כל נוגדי החמצון, הסגולות שלו ללוחמה ברדיקלים חופשיים מתחילות להיחלש אחרי שהוא נחשף לחמצן (או לחום ואור חזקים).

זו אחת הסיבות מדוע יין אדום בדרך כלל מאוחסן במחסני יין קרירים וחשוכים. מרגע שפתחתם את בקבוק היין, החמצן שנכנס לתוך הבקבוק מתחיל להזיק למרכיבים הפנולים שיש ביין האדום, שהם נחשבים למקור של היתרונות הבריאותיים שלו.

מחקר אחד שפורסם בשנת 2000 הראה בהחלטיות שחשיפה ממושכת לחמצן מכלה את תכונותיהן נוגדות החמצון של הרכיבים הפנולים ביין אדום, לפחות במהלך תהליך הייצור.

לצערנו, נתונים חד משמעיים אודות הפעילות נוגדת החמצון של היין כפונקציה של ימים מרגע תהליך פתיחת הבקבוק אינם בנמצא, אך רוב המומחים שאפשר לבטוח בהם משערים שמדובר ב-5 ימים בלבד.

השלכה אחת של נתון זה, אם הוא נכון, היא שבקבוק סטנדרטי של יין המכיל כ-5 מנות, הוא בדיוק הכמות שעליכם לצרוך בשבוע. זוהי הכמות המומלצת עבור היתרונות הבריאותיים, ותוכלו לסיים את הבקבוק בדיוק לפני שהוא מאבד אותם.

האם יש דרך נוספת לקבל את היתרונות הבריאותיים שביין אדום מבלי לצרוך אלכוהול?

כמו שאמרנו מקודם, יש אנשים אשר אינם צריכים לשתות יין בגלל סיבות בריאותיות.

יש מספר רב של סיבות נוספות, פסיכולוגיות וחברתיות, שבגללן אנשים בוחרים לא לשתות יין אדום (או אלכוהול באופן כללי), אבל החדשות הטובות הן שניתן לקבל את היתרונות (שבנוגדי החמצון) מבלי לשתות אלכוהול.

אחד מנוגדי החמצון הראשיים ביין אדום - רסברטרול, יכול להילקח גם כתוסף תזונה. לשם עוצמה נוגדת-חמצון כללית, ישנן תרכובות נוספות כגון תמציות תה ירוק ואסטקסנטין שלהן יתרונות בריאות מוכחים בכל הנוגע למלחמה בנזקים חמצוניים ונפיחות.

מעבר לתרכובות הספציפיות האלה, יש גם פירות בעלי גוון שחור - במיוחד פירות יער, עשירים בהרבה מבין הרכיבים נוגדי החמצון אשר נמצאים ביין אדום ואשר מעניקים לו את התכונות החזקות האלה.

יין אדום: סיכום ומסקנות

שני נשים שותות יין בחופשה עם עצי דקל ברקע

יין אדום הוא מקור עשיר של נוגדי חמצון, ומעבר לזה הוא גם בעל סגולות חזקות נוספות התורמות לשיפור הבריאות, כשצורכים אותו בצורה מתונה ונכונה.

הכמות הכי טובה של צריכת יין למטרות בריאותיות, נמצאת ככל הנראה בטווח של בין 5 ל-7 כוסות בשבוע, למרות שקבוצות מסוימות כמו למשל קשישים, יוכלו להפיק תועלת משתיית כמות המתקרבת ל-10 עד 14 כוסות בשבוע.

יין, ואלכוהול באופן כללי, יכולים להתנגש עם תרופות מרשם ומחלות מסוימות, כגון מחלות כבד וכליה – שלא משתלבים בצורה חיובית עם צריכת אלכוהול. למרות זאת, לאנשים רבים, צריכת יין אדום יכולה לתרום לאורח חיים בריא ופעיל.

אהבתם את המדריך? חושבים שפספסנו משהו? ספרו לנו בתגובות שלמטה!

איתן לוי

איתן לוי הוא דמות פיקטיבית של המומחה הכי גדול בעולם לאורח חיים בריא, תוספי תזונה, ויטמינים, וכל מה שקשור לגוף חזק, בריא ואנרגטי.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Close