כאבי צוואר: למה זה קורה ומהם הפתרונות?

כאבי צוואר הם תלונה נפוצה אצל אנשים רבים, גם כאלה שהם בריאים לחלוטין בחיי השגרה. חלק מכירים את התופעה בתור "צוואר תפוס", אך בכל מקרה התסמינים הם זהים: כאב מקומי, כאב בתזוזת הצוואר, ולעתים קושי בשינה או בשינוי תנוחה במהלך השינה. לתופעה הזו יש סיבות נפוצות במיוחד, ולעתים כאבי צוואר צריכים להדליק נורת אזהרה כי הם מעידים על תופעה רחבה יותר. מהם הפתרונות לתופעה? על כך במאמר הבא.

הסיבות הנפוצות לכאבי צוואר

בחורה עם משקפיים בעבודה יושבת עם כאבי צוואר

במקרים רבים, ההתנהלות היומיומית וההרגלים שלנו הם אלו שגורמים לכאבי הצוואר. חלק מההרגלים אפילו לא נראים במבט ראשון כמו המקור לתופעה, ולא מקשרים ביניהם לבין הכאבים שמופיעים מאוחר יותר.

  • הפעלת עומס על האזור – בין אם אתם עובדים מהבית או מהמשרד, ישיבה ממושכת מול המחשב, ובעיקר כשמדובר בישיבה בתנוחה לא בריאה, עלולה לפגוע בצוואר שלכם ולגרום לכאבים. הדבר נכון גם לגבי נהיגה לאורך זמן ממושך. (1)
  • שינה לא בריאה – שינה בתנוחה לא בריאה או על כריות ומזרנים לא מתאימים עשויה להשפיע על הופעת כאבי הצוואר שלכם. הכריות צריכות לספק תמיכה מקסימלית לצוואר ולראש, והמזרן צריך לספק תמיכה לכל הגוף, ובעיקר באזור הכתפיים, הגב והברכיים. מחקר שנערך לאחרונה מצא כי מזרן לטקס יכול לסייע בהפחתת הלחץ על הגוף, ובמהלך שינה בתנוחות שונות הגוף חווה לחץ מופחת. (2)
  • בעיות רפואיות – דלקות, פריצת דיסק, ואפילו תופעת "צליפת שוט" (תופעה שבה הצוואר "נזרק" לאחור באופן פתאומי, דבר שכיח מאוד במקרים של תאונות דרכים) הן תופעות שיכולות להיות המקור לכאבים. במקרים אלו, כאבי הצוואר לא יחלפו בתוך מספר ימים כך שמומלץ לגשת לרופא. (1) (3)

איך אפשר לטפל?

ידיים של גבר מונחות על כתפיים של גבר אחר לקראת עיסוי
  • מנוחה – הדבר הראשון שתוכלו לעשות הוא פשוט לנוח. המנוחה תעזור לכם להתאושש ולהפחית את הלחץ המופעל על הצוואר במהלך היומיום. זה כולל הפחתת זמן הישיבה מול המחשב ככל האפשר, הימנעות מישיבה כפופה מול הסמארטפון, וגם מנהיגה לאורך זמן ממושך. אם אין לכם ברירה אחרת, לפחות וודאו כי אתם יכולים לכוון את הכיסא כך שתשבו באופן זקוף ובריא בבית, במשרד או ברכב.
  • עיסוי – עיסוי מקומי יכול לעזור בהפחתת הכאבים, אך חשוב לעשות זאת באמצעות איש מקצוע מוסמך בלבד כדי להימנע מגרימת נזקים.
  • לישון עם המוצרים הכי טובים – לאיכות הכריות והמזרן יש חשיבות גדולה בהבטחת שינה טובה וגם בשמירה על הבריאות. תוכלו לגשת לחנות מזרנים מומלצת ולרכוש מזרנים וכריות שמתאימים לכם ולמצב הבריאותי שלכם. חנות מזרנים מקצועית תוכל לספק לכם ייעוץ שבאמצעותו תמצאו את המוצר המתאים לכם בדיוק, ותיתן לכם לנסות אותו לתקופה כדי לדעת האם בחרתם במוצר הנכון בשבילכם. אנו ממליצים במיוחד על החנות "גטה", חנות המתמחה במוצרי לטקס איכותיים ואורתופדיים, מזרנים וגם כריות, שיוכלו להתאים לכם ולספק תמיכה מקסימלית לכל חלקי הגוף, ולסייע לכם לשמור על הבריאות ועל איכות החיים. למעבר לאתר החברה לחצו כאן, ותוכלו להתרשם ממגוון המוצרים הקיימים באתר.
  • תוספי תזונה – קיימים בשוק תוספי תזונה שיכולים לסייע בשיפור איכות השינה החשובה לצורך התאוששות הגוף. אחת הדוגמאות לכך היא מלטונין, הורמון שיכול לסייע לשינה טובה ועמוקה יותר.
  • משככי כאבים – במקרים שבהם הכאב בלתי נסבל ולא מאפשר להמשיך את התפקוד היומיומי, השתמשו במשככי כאבים. ניתן להשתמש בכדורים או במשחות, אך בכל מקרה חשוב להתייעץ עם רוקח או רופא לפני השימוש.
  • צריכה של מרכיבים אנטי דלקתיים – ניתן לשלב בתזונה מרכיבים אנטי דלקתיים שיסייעו לגוף להתמודד עם הבעיה אם מקורה בדלקות, למשל כורכומין או קינמון. זה לא מחליף טיפול רפואי, אבל בהחלט יכול לסייע.
  • חימום וקירור האזור – חימום האזור באמבטיה או באמצעות בקבוק חם יוכל לעזור במיוחד לצוואר נוקשה ותפוס, וקירור יוכל לסייע במקרים של כאב ובעיקר אם מדובר בכאב שמקורו דלקתי.

מתי הכאבים יעברו?

הכאבים יחלפו בתוך מספר ימים ברוב המקרים, כל עוד תקפידו לנוח ולהימנע ככל האפשר מפעילויות שעשויות לגרום לכאבי צוואר נוספים. במקרים אחרים כמו כאבים כרוניים או כאב כתוצאה מפציעה, הכאבים לא יחלפו בתוך מספר ימים, אלא יחלפו שבועות ואף חודשים עד להקלה או החלמה, בהתאם למקרה. חשוב להתייעץ עם רופא או פיזיותרפיסט במקרים כאלה, כדי להתאים טיפול שיוכל לסייע נגד הכאבים החוזרים.

נורות אזהרה: מתי צריך ללכת לרופא?

בחור מבוגר יושב אצל רופא ומחזיק את העורף

כאבי צוואר לרוב יחלפו בתוך מספר ימים, אך במקרים מסוימים יש צורך בביקור אצל הרופא. אלו הסימנים שיש לשים לב אליהם:

  • כאב חזק שלא נחלש בהדרגה ולא חולף כלל.
  • תחושת נימול באזור הראש, הרגליים או הזרועות.
  • חום גבוה.
  • קושי ברור בהרמת הידיים.
  • הופעת כאב חזק ופתאומי לאחר נפילה, פציעה או כל אירוע אחר שעירב תנועות צוואר או פגיעה בו. (1) (3)

איך הקורונה קשורה לזה?

שנת הקורונה גרמה שינויים רבים לחיינו, וביניהם שהות ממושכת בבית. חלק מהאנשים הפסיקו לעבוד ומצאו את עצמם מבלים שעות רבות מול הסמארטפון, ואלו שעדיין עבדו נאלצו להקים עמדות עבודה בבית. בשני המקרים, נגרמה ישיבה ממושכת יותר מבדרך כלל מול המחשב, הטלוויזיה או הסמארטפון, ישיבה שגורמת ללחץ על הצוואר. הישיבה הממושכת, ולרוב כזו שאינה בריאה ובתנוחה שמגבירה את הלחץ על הצוואר, יכולה לגרום לכאבי צוואר ולהחמיר את ממדי התופעה.

מה אפשר לעשות כדי למנוע כאבי צוואר?

בחורה עם גקט ביער עושה מתיחות תוך כדי הליכה
  • התאימו את אזור הישיבה – כדי למנוע את כאבי הצוואר, התחילו בשינויים בסיסיים: דאגו שבכל פעם שאתם יושבים, בין אם מדובר בכיסא המשרדי בבית ובעבודה או בספה שלכם, אתם יכולים לשבת באופן זקוף, ללא גב וצוואר כפופים, כאשר הידיים נמצאות ב-90 מעלות אל השולחן שלכם. כך תוודאו שאתם מנמיכים למקסימום את הסיכוי לפגיעה בצוואר או בגב שלכם כתוצאה מהישיבה הממושכת. הדבר נכון גם לגבי כיסא הרכב, ומומלץ להתאים את הכיסא אליכם כך שהוא יוכל לספק תמיכה לגב ולצוואר שלכם בזמן הנהיגה.
  • שימו לב לישיבה ממושכת מול הסמארטפון – אם אתם אוהבים לשבת זמן רב מול הסמארטפון, וודאו שאתם לא יושבים באופן כפוף. הישענו לאחור על הכיסא או הספה, והגביהו את הסמארטפון לגובה העיניים.
  • מיטה נוחה ותנוחות שינה בריאות – אם חוויתם כאבי צוואר כתוצאה מכרית לא מתאימה או מזרן ישן, החליפו אותם. ייתכן שהצעד הפשוט הזה יוכל לסיים את כאבי הצוואר עבורכם בתוך זמן קצר מתחילת השימוש במוצרים החדשים. אם קניתם את המוצרים הכי איכותיים וזה לא עזר, תוכלו לבדוק האם המוצרים אכן מתאימים לכם, או האם אתם צריכים לסגל תנוחות שינה בריאות יותר (ככל האפשר). העלויות של מזרן טוב משתנות בהתאם לאיכות המזרן ולמותג, אך מדובר בהוצאה על מוצר נחוץ שישרת אתכם לטווח ארוך.
  • תרגילים ומתיחות – פנו כ-5-10 דקות בכל יום (לא בהכרח ברצף) לביצוע תרגילי צוואר פשוטים. לא מדובר בפעילות גופנית של ממש, אלא תרגילים קלילים שניתן לבצע בישיבה או בעמידה שיעזרו לכם להרפות את הצוואר ולחזק אותו. ברחבי האינטרנט ניתן למצוא מדריכים רבים לתרגילים כאלה, ובכל מקרה תמיד כדאי להתייעץ עם איש מקצוע כמו מאמן כושר מוסמך.

כאבי צוואר הם בהחלט תופעה לא נעימה, אך חשוב לדעת שברוב המקרים הכאב יחלוף מעצמו כל עוד לא נעשה פעולה שתחמיר את המצב. בחלק מהמקרים דרושים שינויים באורח החיים או בהרגלים כדי שכאבי הצוואר לא יחזרו שוב, ובמקרים מסוימים תצטרכו לקבוע תור לרופא ולטפל בבעיה באופן מקצועי. בכל מקרה, חשוב להיות ערים לסימנים מדאיגים, לנוח ולהפחית את הלחץ עד שהכאב יחלוף. הקשיבו לגוף שלכם ולסימנים שהוא מנסה לסמן לכם, ופעלו בהתאם.

(1) (2) (3)

ד"ר מארק ליטווק

ד"ר מארק ליטווק הוא רופא בכיר בישראל, עם למעלה מ-35 שנות ניסיון ברפואה קונבנציונלית ואלטרנטיבית. ומכהן בתור נשיא איגוד הרופאים המטפלים בשיטת פרופסור רביצ'י. בין היתר, ד"ר ליטווק הוא בעל ידע עשיר והבנה מעמיקה בתחום תוספי התזונה, והוא עומד מאחורי המצאה ופיתוח של מכשירים טיפוליים רבים.

דברו איתנו בתגובות

השאירו תגובה

ויטה פלוס
Logo