מחלת הפה והגפיים: תסמינים ודרכי טיפול [כולל דרכים טבעיות להקלה]

מחלת הפה והגפיים היא זיהום נגיפי נפוץ הגורם לשלפוחיות אדומות כואבות בפה, בגרון, באזור הידיים, הרגליים והישבן. המחלה הזו מדבקת ומתפשטת בקלות לאחרים באמצעות מגע, צואה, ריר, נזלת או נוזל שיוצא מהשלפוחיות.

הסיבה העיקרית להדבקה היא בדרך כלל אי הקפדה על היגיינת הידיים. ילדים מתחת לגיל 5 נמצאים בסיכון הגבוה ביותר להידבק מכיוון שזיהומים שכיחים בגני שעשועים, פעוטונים, גני ילדים ובמקומות אחרים בהם הילדים נמצאים קרובים אחד לשני.

מלבד השלפוחיות, לעיתים קרובות הילדים שנדבקים סובלים מחום למשך מספר ימים, קושי וכאב להם בבליעת נוזלים ובעקבות כך גם התייבשות. הסימפטומים בדרך כלל חולפים בתוך כשבוע והילדים מחלימים לחלוטין.

למרבה הצער אין תרופה למחלה הזו ואין חיסון שיכול למנוע אותה מראש, אבל הרופא שלכם בהחלט יוכל להמליץ על טיפול ביתי כדי להקל על הילדים שלכם בזמן שהם חולים ועד שהם מחלימים.

תוכן עניינים לצפיה בתוכן העניינים

מה התסמינים של מחלת הפה והגפיים?

ילדה סובלת מכאבים בגלל מחלת הפה והגפיים

המחלה הזאת גורמת בדרך כלל לשלפוחיות אדומות ועליהן מעין בועה קטנה של נוזלים. לעתים קרובות הן מתקלפות ומשאירות מאחוריהן כיב (פצע כואב בצבע אדום).

בכפות הרגליים וכפות הידיים עלולה להתפתח פריחה שיכולה להיראות כמו כתמים אדומים שטוחים או שלפוחיות אדומות. לעיתים, ניתן לראות פריחה ורודה בחלקים אחרים של הגוף, כמו הישבן והירכיים, למרות זאת, חלק מהילדים לא יחוו בעיות פרט לפצעים בחלק האחורי של הגרון.

זה יכול להיות קשה לדעת אם לילד יש את המחלה, במיוחד בגיל צעיר מאוד. אם הפצעים נמצאים רק בפה או בגרון. ילדים קטנים מאוד אולי לא יוכלו לדבר כשיש להם כאב גרון, אבל אם הילד מפסיק לאכול, לשתות, או שהתדירות נמוכה יותר, זה סימן שמשהו לא בסדר.

ילד חולה עלול לסבול מהתסמינים הבאים:

  • חום, כאבי שרירים או תסמינים אחרים המזכירים שפעת
  • עצבנות או נמנום יותר מהרגיל
  • הזלת ריר (בגלל הכאב בבליעה)
  • רצון לשתות רק שתייה קרה

גורמים

נגיפים ממשפחת האנטרו-וירוס הם בדרך כלל הגורמים למחלה. קוקסקי-וירוס (Coxsackievirus) הם הסוג הנפוץ ביותר של אנטרו-וירוס הקשור למחלת הפה והגפיים במיוחד קוקסקי-וירוס A16. Enterovirus 71 שהוא גורם מאוד שכיח.

הנגיפים הללו מתפשטים לרוב דרך הפה ופי הטבעת ונמצאים בדרך כלל ברוק, בריר, בצואה ובנוזל השלפוחית של אדם שחולה במחלה.

תרופות ביתיות

אין תרופה או טיפול רפואי יעיל כנגד המחלה הזו אבל רופא ילדים יוכל להמליץ לכם על מספר דרכים כדי להקל על התסמינים.

קיימות כמה תרופות ביתיות שיקלו על ילדים החולים במחלת הפה והגפיים:

לשתות הרבה נוזלים

ילדה עם מחלת הפה והגפיים שומרת שותה מיץ תפוזים במטבח

תוודאו שהילד מקבל מספיק חלב או פורמולה, אם הוא גדול יותר אז ודאו שהוא שותה מספיק מים. שימו לב כל כמה זמן יש לו שתן, אם הוא מרטיב בחיתול/הולך לשירותים פחות מ-3 פעמים ביום אז יש ליצור קשר עם רופא.

אם הילד בוכה ולא יוצאות דמעות זה עלול להיות סימן לכך שהוא מיובש ולא מקבל מספיק נוזלים. יש לפנות לרופא בהקדם האפשרי.

מאכלים קרים או רכים

אפשר להקל על הכאבים עם ארטיק קרח, מזונות קרים וקלים לאכילה יסייעו להרגעת הכאב בפה ובגרון. נסו להכין ארטיק קרח מחלב אם לתינוק. אפשרויות נוספות הן פודינג, רסק תפוחים, מרק צונן או שייקים, תלוי בגיל ובטעם האישי.

כסו את השלפוחיות בפה

אנשים רבים מערבבים מאלוקס ביחד עם בנדריל ואז משתמשים בקיסמי אוזניים כדי לכסות את הפצעים בפה בעזרת התערובת הזאת. זה יכול לעזור להרגיע את הגירוי ולהקל על יכולת השתייה אצל תינוקות ופעוטות.

חשוב להתייעץ עם הרופא לפני שאתם מנסים לתת תרופה לילד שלכם.

מנוחה מספקת

סביר להניח שהילד ירגיש תשוש, במיוחד אם הוא סובל מחום או מכאבים ולכן מומלץ לנוח הרבה. הם לא חייבים לישון כל הזמן, אפילו סתם לשכב על הספה ולראות טלוויזיה.

תרכיז מי קוקוס

מי קוקוס מקררים את הגוף ומקלים על הבטן, הם מכילים מגוון רחב של ויטמינים, מינרלים, אלקטרוליטים ונוגדי חמצון. הם מכילים גם חומצה לאורית הנלחמת בנגיפים. מתן מי קוקוס לילד הסובל מהמחלה יכול לסייע לו בתחושת הקלה בכאבים בפה ולשמור על רמת לחות תקינה בגוף.

אם הילד לא רוצה לשתות, אפשר להקפיא מי קוקוס ולהפוך אותם לארטיק קרח.

גרגור שמן

זוהי שיטה עתיקה לשמירה על היגיינת הפה, היא גם עוזרת להרגיע את הפצעים בפה הנגרמים על ידי המחלה. קחו כף שמן מכל סוג, כמו בוטנים, שומשום או קוקוס, ובקשו מהילד לגרגר את השמן בפה במשך 5-10 דקות ולאחר מכן לירוק אותו החוצה.

ודאו שהוא לא בולע את השמן אחרי שהוא מסיים לגרגר.

שמן כבד בקלה

שמן כבד בקלה מכיל את הויטמינים A, D ו-E, הוא מגביר את חסינות הגוף ויש לו תכונות מיקרוביאליות. זו תרופה טובה למחלת הפה והגפיים.

אפשר לתת את השמן בצורה של כמוסות או על ידי ערבוב השמן במיץ או ביוגורט.

קיפודנית

קיפודנית הוא עשב השייך למשפחת החינניות, יש לו תכונות מיקרוביאליות. צמח מרפא זה ממריץ את מערכת החיסון ומפחית את הסימפטומים של חום, הצטננות וזיהומים אחרים כמו מחלת הפה והגפיים.

ניתן לצרוך קיפודנית בצורה של כמוסות או על ידי הרתחת העלים של הצמח במים להכנת תה והוספת דבש אליו.

שמן לבנדר

שמן לבנדר הוא חומר חיטוי טוב מאוד ונלחם בנגיפים, יש לו גם תכונות משככות ומרגיעות והוא יכול לעזור לילדכם לישון טוב יותר בלילה.

אפשר להוסיף כמה טיפות שמן לבנדר לתוך מי האמבטיה או לפזר אותו בחדר של הילד בעזרת מפזר שמנים אתרים.

שמן אתרי לימון

שמן אתרי לימון הוא חומר חיטוי מומלץ נוסף. אתם יכולים להוסיף מספר טיפות של השמן הזה לסבון נוזלי בו הילד שלכם משתמש בזמן המקלחת כדי לעזור לו להילחם בנגיף ולהזין את העור.

אפשר גם לערבב כמה טיפות בשמן אחר כמו שמן קוקוס או שמן זית ולמרוח אותו באופן ישיר על הפריחה.

שורש קירח (ליקוריץ)

שורש ליקוריץ עם עלים מונח על משטח עץ

לשורש קירח יש תכונות אנטי-ויראליות והוא משמש בתור תרופה ביתית לטיפול בזיהומים ויראליים שונים. הוא מכיל כימיקל הנקרא טריפטן המגביר את החסינות. בנוסף, הוא גם יוצר שכבה דקה של רירית בחלק הפנימי של הגרון והוושט, ובכך עוזר להרגיע את השלפוחיות.

הרתיחו מספר שורשי קירח במים, סננו אותם להכנת תה, הוסיפו דבש ותנו לילדכם לשתות. חשוב להדגיש שיש להיות זהירים בעת השימוש בשורש קירח, מכיוון שמנת יתר עלולה לגרום לנזק.

שטיפה/אמבטיית מים מלוחים

בקשו מהילד לשטוף את הפה במי מלח חמים 3-4 פעמים ביום, זה יסייע להקלה כאשר יש שלפוחיות כואבות ופצעים בפה. תוכלו להשתמש לשם כך במלח שולחן רגיל או במלח הימלאיה ורוד. המלח הורוד יעיל יותר מכיוון שהוא מאזן את רמות ה-pH בתוך חלל הפה.

גם הוספת מלח אפסום למי האמבטיה יכולה לסייע בהרגעת הפריחה בגוף ולעזור לילד להחלים מהר יותר. אפשר גם להוסיף מספר טיפות של שמן אתרי לבנדר או לימון לאמבטיה שיכולים לסייע בתחושת ההקלה.

שום

לשום יש תכונות מיקרוביאליות חזקות מכיוון שהוא מכיל רמות גבוהות של תרכובות גופרית. אפשר לשלב שום בארוחות, לתת לילד לבלוע כמוסות שום, או להכין תה צמחים על ידי הרתחה של 3 שיני שום במים ולתת לו לשתות ברגע שמתקרר.

סמבוק

צמח הסמבוק ידוע בתכונות נוגדות החמצון המגבירות את החסינות ומסייעות בשיפור העמידות למחלות. הוא עוזר לגוף לייצר ריריות להילחם בנגיפים.

הסמבוק מעלה מעט את טמפרטורת הגוף, ובכך מקשה על הנגיפים לגדול ולהתרבות. הכינו סירופ סמבוק ודבש ותנו אותו לילד לעיתים קרובות כדי לעזור לו להחלים מהר יותר מהמחלה.

ג'ינג'ר

ג'ינגר על מגש עץ דקורטיבי

הג'ינג'ר מכיל מספר כימיקלים אנטי-ויראליים, יש לו גם השפעות מרגיעות ומשככות כאבים.

הכינו תה שורש ג'ינג'ר על ידי הרתחה של ג'ינג'ר כתוש וקצוץ במים עד שהמים יהיו מרוכזים ויהפכו למעשה למיץ ג'ינג'ר. תנו למשקה להתקרר, הוסיפו דבש ותנו לילד לשתות אותו.

אסטרגלוס

האסטרגלוס הוא צמח ממשפחת הקטניות ונמצא בשימוש כבר מאות שנים ברפואה הסינית המסורתית. הוא ידוע בתכונות שמשפרות את מערכת החיסון אצל בני אדם ומונע מהווירוסים להתרבות בגוף.

אתם יכולים לקנות משחות אסטרגלוס ולמרוח איפה שצריך, לקנות שקיות תה אסטרגלוס או פשוט להכין בעצמכם על ידי בישול של כפית שורש אסטרגלוס מגורד או מרוסק במים. סננו את המשקה שהתקבל, הוסיפו דבש ותנו לילד לשתות אותו כדי להקל על הסימפטומים.

שמן קוקוס

קוקוס לצד צנצנות שקופות עם מים ושמן קוקוס

לשמן קוקוס יש תכונות אנטי-ויראליות. תוכלו למרוח שמן קוקוס על חלקי העור בהם יש פריחה או שלפוחית, והם יעלמו די מהר.

לילך הודית

ללילך הודית, יש מספר תכונות מיקרוביאליות והוא משמש לטיפול במחלות ויראליות כבר במשך מאות שנים.

תוכלו למרוח שמן ישר על האזורים בהם יש פריחה, או לטחון עלים מיובשים ולהכין מהם אבקה. את האבקה ניתן לערבב עם מים כדי לייצר עיסה, מעין משחה שאפשר אחר כך למרוח על העור כדי לקבל תוצאות מהירות.

אפשר גם לשלב שמן לילך הודית ביחד עם שמן קוקוס וכמה טיפות של שמן לבנדר ולמרוח איפה שצריך.

דומדמנית

דומדמנית (ידועה גם בתור: דומדמנית אדומה, שחורה או צהובה) עשירה בויטמין C שחשוב מאוד למערכת החיסון. הוא עוזר לנקות את הדם ומסייע למערכת העיכול. ניתן לצרוך אותו בתור מיץ, או על ידי הכנת אבקה מדומדמניות מיובשות אותן אפשר להוסיף למים ולערבב.

רימון

רימון מכיל נוגדי חמצון ותרכובות אנטי דלקתיות המסייעות להרגעת הסימפטומים של המחלה. תנו לילדכם לשתות מיץ רימונים או לאכול את הזרעים שלו כדי לזרז את ההחלמה.

חומץ תפוחים

חומץ תפוחים מכיל את הויטמינים B ו-C וגם חומר כימי הנקרא אינולין המגביר את ספירת תאי הדם הלבנים שעוזרים להילחם בווירוסים שנמצאים בגוף שלנו.

ערבבו 2 כפיות חומץ תפוחים במים חמים ובקשו מהילד לגרגר אותו כדי להרגיע את הגרון.

ציפורני חתול (קלנדולה)

קלנדולה הוא סוג של צמח בר ממשפחת המורכבים, לצמחים הללו יש תכונות אנטי בקטריאליות ואנטי-ויראליות. הם גם מסייעים כנגד דלקת, מזרזים את תהליך הריפוי ומסייעים בשמירה על בריאות הפה.

אתם יכולים להכין תה מעלי כותרת של קלנדולה, להוסיף דבש ולתת לילד לשתות. אפשר גם להשתמש בקרם קלנדולה-פשוט למרוח אותו על האזורים עם הפריחה כדי להרגיע את העור.

ריחן הודי (הבזיליקום הקדוש)

ריחן הודי הוא עשב בעל מספר תכונות רפואיות, הוא נלחם בחיידקים מזיקים, מפחית דלקת ומשכך כאבים. תנו לילד ללעוס את עלי הריחן או שתכינו מהעלים מיץ, דללו אותו במים ובקשו מהילד לשתות אותו כמה פעמים ביום לצורך הקלה מהירה יותר בתסמיני המחלה.

אלוורה

לאלוורה יש תכונות מיקרוביאליות, היא גם מגבירה את החסינות. אלוורה מכילה מינרלים, ויטמינים וכמה תרכובות אחרות המועילות לעור.

מרחו ג'ל אלוורה על הפריחות ועל השלפוחיות להקלה והרגעה של העור. לחלופין, תוכלו לתת לילדכם לשתות מיץ אלוורה כדי לסייע לו להתגבר על המחלה מהר יותר.

סימנים של זיהום חמור

סימנים לכך שייתכן שהתינוק או הילד סובלים ממחלת הפה והגפיים בצורה חמורה, כוללים אחד או יותר מהתסמינים הבאים:

  • שתייה לא מספקת של נוזלים
  • חום שנמשך יותר משלושה ימים
  • המצב לא משתפר לאחר 10 ימים
  • גירודים או שלפוחיות קשות
  • מערכת חיסונית מוחלשת

אם אחד או יותר מהתסמינים הללו מופיעים, יש לקחת את הילד לרופא בדחיפות גם אם הוא נבדק כבר בעבר.

מחלת הפה והגפיים בזמן הריון

בחורה בהיריון עם חולצה ורודה סובלת מכאבים

למרות שלרוב אין סיכון להריון או לתינוק, עדיף להימנע ממגע ישיר עם מי שסובל מהמחלה הזו. טמפרטורה גבוהה בשלושת החודשים הראשונים להריון עלולה להוביל להפלה למרות שזה נדיר מאוד.

הידבקות במחלת הפה והגפיים זמן קצר לפני הלידה עלולה להוביל לכך שהתינוק ייוולד עם גרסה מתונה של המחלה. שוחחו עם רופא המשפחה או הרופא המיילד שלכם אם הייתם בקרבת אדם שסובל מהמחלה הזו.

עצרו את ההתפשטות

מחלת הפה והגפיים עוברת בקלות בין אנשים, דרך שיעול, התעטשויות, צואה וגם דרך הנוזל שנמצא בשלפוחיות.

אתם יכולים להדביק אנשים אחרים גם כמה ימים לפני שהתחלתם לפתח תסמינים, אבל הסבירות שתדביקו מישהו היא הכי גבוהה ב-5 הימים הראשונים לאחר תחילת הסימפטומים.

כדי להפחית את הסיכון של התפשטות המחלה, עליכם לנקוט בפעולות הבאות:

  • שטפו את הידיים לעתים קרובות במים וסבון, גם את הידיים של הילדים שלכם
  • השתמשו בנייר טואלט כדי ללכוד חיידקים כשאתם משתעלים או מתעטשים
  • תזרקו לפח את הנייר שהתעטשתם לתוכו במהירות האפשרית
  • אל תחלקו מגבות, כוסות או סכו"ם עם אנשים אחרים
  • תכבסו מצעים מלוכלכים ובגדים במכונת כביסה על חום גבוה

חשוב לזכור

אישה בבגדי עסקים סובלת מחלת הפה והגפיים

מחלת הפה והגפיים היא מחלה קלה והמצב ישתפר מעצמו, יש 2 סוגים של נגיפים שגורמים למחלה הזו וחומרת הפריחה תלויה בסוג הנגיף בו הילד נדבק. האבחון מתבצע על ידי רופא משפחה ואין למחלה טיפול ספציפי.

מחלת הפה והגפיים היא בדרך כלל מחלה נגיפית קלה אשר נפוצה אצל ילדים ואפשר להעביר את המחלה בקלות מאחד לשני, לכן חשוב להקפיד על היגיינה אישית למניעת התפשטות המחלה.

טפלו בעצמכם בבית

מחלת הפה והגפיים היא זיהום נגיפי שלעיתים נדירות גורמת גם לסיבוכים נוספים. אנטיביוטיקה אינה פועלת על וירוסים ולכן ילדים שנדבקו במחלה לא יקבלו מרשם.

המצב ישתפר לבד, אבל יש דרכים בהן תוכלו לטפל בילדכם בבית:

  • אם הילד סובל מכאבים או מרגיש אי נוחות, אפשר לתת לו משככי כאבים ללא מרשם כמו אקמול או איבופרופן. בכל מקרה אל תתנו לו אספירין
  • תדאגו שהוא שותה מספיק מים לאורך כל היום כדי למנוע התייבשות
  • תנו לשלפוחיות להתייבש ולהיעלם מעצמן. אל תלחצו עליהן ואל תנסו לפוצץ או להסיר אותן

גורמי סיכון

ילדים מתחת לגיל 10 נמצאים בסיכון הגבוה ביותר לחלות במחלת הפה והגפיים ובמיוחד ילדים מתחת לגיל 5. בגיל הזה, המערכת החיסונית עדיין לא פיתחה את הנוגדנים שיכולים להילחם במחלה הזו.

לילדים שמבלים באופן קבוע סביב ילדים אחרים יש סיכוי גדול יותר להידבק, בעיקר ילדים שנמצאים בפעוטונים, גני ילדים, בתי ספר וחוגים שונים.

סיבוכים

אמא יושבת מוטרדת בזמן שהבת שלה עם מחלת הפה והגפיים

באופן עקרוני סיבוכים שנגרמים כתוצאה מהמחלה הזו הם די נדירים, אבל עדיין יכולים להתפתח אצל אנשים מסוימים ובמקרים מסוימים.

אם הסיבה למחלה היא וירוס המכונה אנטרווירוס 71, הוא יכול להשפיע על מערכת העצבים, מה שעלול להוביל לאחד או שני התסמינים הבאים:

דלקת קרום המוח (Meningitis) או דלקת המוח (Encephalitis): מספר מצומצם מאוד של אנשים הסובלים ממחלת הפה והגפיים מפתחים את אחת מהדלקות הללו.

המצבים הנדירים האלה גורמים לנפיחות מסוכנת של המוח (דלקת המוח), ונפיחות בקרום המוח וחוט השדרה (דלקת קרום המוח).

שיתוק רפה חד (Acute Flaccid Paralysis): מחליש את שרירי הנשימה ומפחית את יכולת הבליעה.

עיוותים מולדים יכולים להתרחש אם אישה נדבקת בקוקסקי-וירוס במהלך ההיריון, זה עשוי להוביל להתפתחות של בעיות לב בעובר. הסיכון לכך נמוך מאוד, זה די נדיר שהנגיף מצליח לחדור את השליה.

שריטות בשלפוחיות או פריחות עלולות להוביל לזיהום משני. אם מתפתחות שלפוחיות בגרון, עלול להיות סיכון להתייבשות. במקרים חמורים יכול להתרחש כשל בלב הנשימה.

במקרים מסוימים המחלה עלולה לגרם להתייבשות, הפצעים בפה יכולים לגרום לכאבים כאשר שותים או אוכלים. חשוב לשתות מספיק נוזלים כדי למנוע התייבשות. יש אנשים שמאבדים כמה ציפורניים בידיים או ברגליים לאחר שנדבקו בנגיף, אל תדאגו, הציפורניים צומחות בחזרה.

שאלות ותשובות

ילדה בחלוק רופאה מחזיקה את הפנים במבט של שאלה

מהי מחלת הפה והגפיים?

למרות השם המפחיד, מחלת הפה והגפיים היא מחלה שכיחה ומדבקת שנגרמת על ידי נגיפים שונים.

היא משפיעה בדרך כלל על תינוקות וילדים מתחת לגיל 5 אבל גם ילדים גדולים יותר וגם מבוגרים יכולים להידבק במחלה הזאת.

כיצד המחלה הזו מתפשטת?

מחלת הפה והגפיים נגרמת לרוב על ידי קוקסקי-וירוס (Coxsackievirus).

הדרך העיקרית להתפשטות המחלה היא באמצעות מגע עם הנוזל הנמצא בתוך השלפוחיות, או עם הטיפות המתפזרות לכל עבר לאחר עיטוש או שיעול. הנגיף יכול להיות גם בתנועות מעיים (צואה) עד מספר שבועות לאחר ההחלמה.

כיצד מאבחנים את המחלה?

על ידי ביצוע אבחנה אצל רופא המבצע בדיקת תסמינים ומתבונן בפריחה ובפצעים. הרופא עשוי לקחת דגימות של צואה או נוזלים לבדיקה.

כמה זמן נמשכת מחלת הפה והגפיים?

החדשות הטובות: ברגע שהחום של ירד הילד יחזור להתנהג כרגיל, במיוחד אם השלפוחיות קלות. החדשות הרעות: אם הילד עדיין נגוע, יתכן שהוא עדיין לא יתקבל בברכה במעון או בגן.

ילדים נחשבים בדרך כלל כמדביקים עד להיעלמות מוחלטת של הנגע, דבר שעשוי לקחת 5-7 ימים בהם צריך להישאר בבית כדי לא להדביק בטעות ילדים אחרים.

בעקבות הידבקות במחלת הפה והגפיים, יש מספר תופעות לוואי, אחת מהן היא התקלפות של העור והציפורניים. תופעת הלוואי הזו יכולה לקרות מספר ימים ואפילו מספר שבועות לאחר ההחלמה.

הורים רבים רואים את זה ונבהלים, אז למרות שזה יכול להיראות קצת מפחיד אין מה לדאוג מדובר בתופעת לוואי מוכרת של הנגיף והיא איננה נחשבת למסוכנת. שמרו על ניקיון ולחות הידיים והרגליים, והציפורניים יצמחו בחזרה. בתוך כמה חודשים הציפורניים כבר יראו כמו שהיו לפני המחלה.

האם הילד יכול ללכת לגן ולחוגים עם מחלת הפה והגפיים?

כן, למעט במקרים הבאים:

  1. אם הילד לא מרגיש מספיק טוב להשתתף בשיעור או סובל מחום.

2. המורה, הגננת או המטפלת מרגישים שהם לא יכולים לטפל בילד מבלי שזה יפגע בטיפול בשאר הילדים בכיתה. נזילה מוגזמת של ריר בגלל הפצעים בפה עלולה להיות בעיה שקשה להם להתמודד איתה.

3. אם יש שלפוחיות פתוחות רבות. לשלפוחיות לוקח בדרך כלל כ-7 ימים להתייבש.

הרחקת הילדים מבתי הספר והגנים ברוב המקרים לא תפחית את התפשטות המחלה מכיוון שילדים יכולים להפיץ את הנגיף גם אם אין להם תסמינים והנגיף עלול להימצא בצואה במשך שבועות לאחר שהסימפטומים נעלמו.

מתי הילד יכול לחזור לבית הספר או לגן?

ילד יכול לחזור לבית הספר, לגן או למעון לאחר שכל המקרים שציינו נפתרו והילד מרגיש מספיק חזק ובריא כדי ללכת. שוחחו עם הרופא אם אתם לא בטוחים מתי הילד צריך לחזור לשגרה.

אם הילד כבר היה חולה, האם הוא יכול לחלות פעם נוספת?

כן, לילד יכול להיות זיהום חוזר עם אותו סוג של נגיף או נגיפים שונים הגורמים למחלת הפה והגפיים.

האם מבוגרים יכולים לחלות במחלת הפה והגפיים?

מבוגרים שמעולם לא נחשפו לנגיפים הגורמים למחלה כשהיו ילדים יכולים לפתח את הסימפטומים האופייניים ואת הסימנים הגופניים (פריחה, שלפוחיות, וכדומה) אם וכאשר הם נדבקים בנגיף.

רוב המבוגרים שנחשפו לאנטרו וירוסים לא יחוו תסמינים כלשהם. למרבה הצער, אדם נגוע עדיין עלול להדביק אחרים גם אם הוא מרגיש טוב וגם אם אין לו תסמינים כלל.

מדוע לא שומעים הרבה על מחלת הפה והגפיים?

ההכרה במחלה הזו היא יחסית חדשה (לעומת מחלות כמו חזרת, חצבת ואבעבועות רוח). מחלת הפה, והגפיים פורסמה לראשונה באוסטרליה בשנת 1956. בתחילת שנות ה-60 היא התגלתה כמחלת ילדים נפוצה ברחבי העולם.

השורה התחתונה

ילדה מחייכת עם שתי אצבעות על הלחיים על רקע ורוד

תסמינים של מחלת הפה והגפיים נוטים להיות קלים ונעלמים עם טיפול מינימלי בתוך פחות משבועיים. מכיוון שהנגיף מדבק מאוד, חשוב להקפיד על היגיינה ולנקוט בצעדים כדי למנוע הדבקה של אנשים אחרים.

הרופא שלכם יכול לספק פתרונות להקלה על התסמינים ובמקביל להמליץ לכם איך להימנע מהדבקת אנשים אחרים.

ד"ר מארק ליטווק
ד"ר מארק ליטווק

ד"ר מארק ליטווק הוא רופא בכיר בישראל, עם למעלה מ-35 שנות ניסיון ברפואה קונבנציונלית ואלטרנטיבית. ומכהן בתור נשיא איגוד הרופאים המטפלים בשיטת פרופסור רביצ'י. בין היתר, ד"ר ליטווק הוא בעל ידע עשיר והבנה מעמיקה בתחום תוספי התזונה, והוא עומד מאחורי המצאה ופיתוח של מכשירים טיפוליים רבים.

1 Comment
  1. שלום ממליץ בכל פה …על הלימזור . קרטיב פשוט וטבעי .קיראו עליו בפייסבוק

השאירו תגובה

ויטה פלוס
Logo